MHF lyfter fram bra förebyggande och rehabiliterande insatser mot missbruk och rattfylleri under vecka 45

Över en miljon svenskar har ett riskbruk av alkohol. Under vecka 45 lyfter MHF fram goda exempel på förebyggande och rehabiliterande insatser kopplat till alkohol- och drogmissbruk samt rattfylleri. MHF släpper sex intervjufilmer under veckan. Länsstyrelsen, Polisen och Beroendecentrum i Örebro län berättar om vad som är viktigt för att få SMADIT-samarbetet att fungera på ett bra sätt.

Under vecka 45 kommer Thomas Jäderqvist (Polisen), Anna-Karin Holst (Beroendecentrum Region Örebro län) och Josefin Sejnelid (Länsstyrelsen Örebro) berätta om deras SMADIT-samarbete. MHF släpper intervjufilmer under vecka 45. Foto: MHF

MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri.

Nationella uppmärksamhetsveckan för riskbruk av alkohol och droger är en återkommande satsning under vecka 45 – i år den 6 till 13 november.

MHF fokuserar i årets tema för vecka 45 på kommunernas ansvar för det lokala brottsförebyggande ansvaret som trädde i kraft den 1 juli 2023 med fokus på förebyggande och rehabiliterande insatser för alkohol- och drogmissbruk samt rattfylleri. Insatser som SMADIT (Samverkan mot alkohol och droger i trafiken) samt körkort med villkor om alkolås.

Om man kan upptäcka och stoppa ett riskbruk av alkohol eller narkotikamissbruk tidigt och erbjuda vård och rehabilitering, ger det många vinster både för individen och samhället. Det minskar också risken för att andra människor skadas och dödas allvarligt i trafiken till följd av en annan persons dåliga livsval.

Samverkan mot alkohol och droger i trafiken (SMADIT) är ett arbetssätt som har som syfte att ge en person som stoppas av polisen för rattfylleri eller drograttfylleri ett erbjudande om en vårdkontakt. SMADIT är ett snabbspår in i vården.

I Örebro län har de aktörer som samverkar kring SMADIT hållit i arbetet och utvecklat det sedan starten 2006. I MHF:s intervjufilmer berättar Länsstyrelsen Örebro, Örebropolisen och Beroendecentrum om sitt arbete med SMADIT.

För ett gott SMADIT-arbete är en bra överenskommelse avgörande. Det lyfter Josefin Sejnelid, länssamordnare för ANDTS-frågor vid Länsstyrelsen Örebro län fram.

– Det handlar om att så ett frö till förändring. Om vi kan se människan och inte bara själva gärningen och visa att det finns hjälp att få. Det är det som SMADIT handlar om, förklarar Thomas Jäderqvist, polisintendent vid Örebropolisen som arbetar med brottsförebyggande frågor.

Sjuksköterskan Anna-Karin Holst på Beroendecentrum i Örebro berättar om hur ett motiverande samtal går till.

– Vi ser goda resultat när personen har fått lite betänketid, då tar många emot vård, säger hon.

Filmerna kommer publiceras löpande på mhf.se/vecka45 och på MHF:s Youtube-kanal

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Genom SMADIT (Samverkan mot alkohol och droger i trafiken) erbjuds den som stoppas för rattfylleri ett snabbspår in i vården. I Örebro län har de aktörer som samverkar kring SMADIT hållit i arbetet och utvecklat det sedan starten 2006. Josefin Sejnelid på Länsstyrelsen Örebro arbetar med att samordna SMADIT-samarbetet. Lyssna till Josefin Sejnelid i videoklippet om vad som är avgörande för ett gott samarbete.

MHF - http://mhf.se/ Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation och har lokalavdelningar i hela landet.

MHF: Fler kommuner borde erbjuda hjälp genom SMADIT för rattfyllerister9.11.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande

MHF vill att fler kommuner ska erbjuda vård och rehabilitering genom metoden SMADIT till personer som stoppas för rattfylleri. Idag används SMADIT i 119 av landets kommuner. Om ett riskbruk av alkohol eller narkotika upptäcks tidigt minskar risken för återfall i rattfylleri. Ett tidigt ingripande kan förhindra att människor skadas allvarligt och i värsta fall dödas i trafiken.