Klart med nytt kollektivavtal för flygtekniker

Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har i dag tecknat ett nytt kollektivavtal med Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Kollektivavtal för flygtekniker landade på märket med en avtalslängd på två år.

Linda Räfsbäck, Förhandlingschef Svenska Flygbranschen

- Kollektivavtalet för flygtekniker följer den norm som parterna inom industrin har satt för löneökningarna på svensk arbetsmarknad. Avtal på märket ger stabila förutsättningar och stärker konkurrenskraften för våra företag i en tid med ekonomisk osäkerhet, säger Linda Räfsbäck, Förhandlingschef Svenska Flygbranschen.

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Stora möjligheter att få jobb i motorbranschen – över 6 000 personer behövs till 2026!19.2.2024 10:01:49 CET | Pressmeddelande

Det fortsätter att vara svårt att rekrytera personal inom motorbranschen. Svårast är det i Västra Götalands, Värmlands och Gotlands län enligt Transportföretagens rapport Tempen på motorbranschen. Värst är det i Västra Götalands län där hela 95 procent av företagen upplever det svårt vid rekrytering av personal. I Värmland och på Gotland är motsvarande siffror 80 procent.

Bussförare från Sverige vinner internationellt pris för sina insatser14.2.2024 14:19:53 CET | Pressmeddelande

Mats Skördeman, bussförare på Keolis i Uppsala, har idag fått medalj och diplom för "IRU Diploma of Honour" utdelat av Sveriges Bussföretags branschchef under en glädjefylld ceremoni hos Keolis i Uppsala. Priset delas ut av den internationella organisationen International Road Transport Union, IRU, varje år för att hylla yrkesförare över hela världen för sina insatser i samhället.

Nytt Paket-index visar att e-handel skapar stor efterfråga på fossilfria lätta lastbilar13.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

2023 skickades 197,4 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige och den totala paketvolymen ökade med 8,6 procent under året. Under Black Week och Cyber Week stod utlämningsställen för 48 procent av leveranserna vilket är fem procent mer än under helåret 2023. Hemleveranser stod för 40 procent av leveranserna och paketskåp för 12 procent.