TMF på Stockholm Furniture Fair 2024: Återanvänd installation av designduon Färg & Blanche blir mässmötesplats

Inför 2024 års upplaga av Stockholm Furniture Fair samarbetar Trä- och Möbelföretagen, TMF, och mässan med designstudion Färg & Blanche och skapar designbaren The Yellow Thread. Installationen tog Färg & Blanche fram för Sveriges EU-ordförandeskap i Bryssel och den visas nu på ett nytt sätt som en av mässans två nysatsningar på mötesplatser för affärer och branschutbyte.

Fredrik Färg och Emma Blanche i designduon Färg & Blanche,  och deras installation The Yellow Thread under Sveriges EU-ordförandeskap i Bryssel.
Fredrik Färg och Emma Blanche i designduon Färg & Blanche, och deras installation The Yellow Thread under Sveriges EU-ordförandeskap i Bryssel. Färg & Blanche

Installationen The Yellow Thread skapades av Färg & Blanche som en gestaltning av rådsbyggnaderna i Bryssel för det svenska ordförandeskapet i EU - på uppdrag av Svenska Institutet.

Nu vidareutvecklar design duon sitt ursprungliga koncept till en drygt 500 kvm stor installation, som i denna tappning består av en bar och en rymlig scen för mässans seminarieprogram. Baren flankeras av iögonfallande gula bågar som ramar in utrymmet, där innovation möter hantverk, tradition och hållbarhet.

– The Yellow Thread känns som en varm och välkomnande omfamning, säger Fredrik Färg, ena halvan av Färg & Blanche, som han driver med Emma Marga Blanche sedan 2010.

– Den gula färgen valdes inte enbart för sin lysande och glada karaktär, utan har även en symbolisk betydelse då den återfinns i både den svenska flaggan och EU:s flagga. Barens lugna och intima atmosfär fungerar som en fristad från mässans surr.

Designbaren är bland annat inredd med möbler och inredning från TMF:s medlemsföretag - designade och producerade utifrån en cirkulär ansats. Allt golvmaterial som används i området är ett bidrag från Tarkett.

– Vi är oerhört stolta över att ha initierat denna utställning där flera resultat av våra medlemsföretags cirkulära affärsmodeller knyts samman i Färg & Blanches installation. Vi hoppas att ytan i designbaren Yellow Thread inspirerar till samtal, insikter och – inte minst - leder till affärer för våra medlemsföretag, säger TMF:s vd David Johnsson.

Sandra Furtenbach, projektledare för TMF:s aktiviteter på Stockholm Furniture Fair 2024, utvecklar konceptet.

– I stället för en traditionell mässmonter har vi i år valt att sätta fokus på den fysiska mötesplatsen där samtal uppstår - en designbar där vi lyfter svensk möbel- och inredningsindustris styrkor. Att förlägga talksdelen i anslutning till designbaren och att Färg & Blanche fick rita upp hela ytan gör det hela ännu starkare.

Ytterligare en designbar kommer att finnas på Stockholm Furniture Fair 2024. Surface Club är framtagen av den Malmöbaserade designstudion Lab La Bla och utmärker sig med sin innovativa användning av hållbara material.

Stockholm Furniture Fair äger rum den 6-10 februari 2024 på Stockholmsmässan, parallellt med Stockholm Design Week (5-11 februari).
Läs mer på: stockholmfurniturefair.se samt stockholmdesignweek.com

För mer information, kontakta gärna:
- David Johnsson, vd TMF, 070-597 72 67, david.johnsson@tmf.se
- Sandra Furtenbach, projektledare Bransch & näringspolitik TMF - inredning & möbler,
08-762 72 48, sandra.furtenbach@tmf.se
- Alexandra Hernadi, kommunikationschef TMF, 070-916 94 30, alexandra.hernadi@tmf.se

Ladda ned bild
Färg & Blanches installation The Yellow Thread under Sveriges EU-ordförandeskap i Bryssel.
Ladda ned bild
De karaktäristiska gula bågarna i Färg & Blanches installation.
Ladda ned bild
Fredrik Färg och Emma Blanche - designduon Färg & Blanche.
Ladda ned bild

Trä- och Möbelföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i möbelindustrin och den träförädlande industrin. Bland de cirka 650 medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt trappor och träkomponenter. Industrin omsätter 80 miljarder kronor och har sammantaget cirka 30 000 personer anställda.