Astara Sweden

Laddade nyheter från Fiat Professional till Sverige

FIAT Professional fortsätter sin framgång genom att presentera en ny generation transportbilar inför modellår 2024. Nya Ducato, Doblò och Scudo debuterar med ny design, nya anslutningssystem, nästa generations ADAS system och nya elektriska drivlinor.

Fiat Professional modellprogram 2024

Med över ett sekel av historia är FIAT Professional ett riktmärke inom lätta nyttofordon. En pionjär när det gäller att omvandla teknologier till grönare och mer effektivare, särskilt med flaggskeppet Ducato, som har varit ledare på den europeiska marknaden 8 år i rad från år 2014 till 2021.

Det nya modellprogrammet presenterades i Italien på Balocco - Stellantis Proving Ground, som en del av evenemanget "Stellantis Commercial Vehicle Ambition Day", en milstolpe i Stellantis strategiska plan.

– Vi på astara Sweden är mycket stolta över att få erbjuda det starka och kompletta modellutbudet från FIAT Professional och ser fram emot produktnyheterna som lanseras med modellår 2024. säger Christian Lysholm, Brand Director, på astara Sweden som är generalagent och importör i Sverige för Fiat Professional.

Nya Ducato MY24

Ducato är en global modell som säljs i mer än 80 länder och är en av de mest sålda modellerna i FIAT:s historia, med mer än 3,5 miljoner fordon tillverkade på över 40 år. Nya Ducato modellår 2024 bekräftar sin ledande position och erbjuder en rad uppdateringar för att säkerställa kundernas krav. Ducato erbjuds med två olika drivlinor; diesel eller 100% elektrisk. Nya E-Ducato MY24 kommer bl.a med nya säkerhetssystem, uppdaterad komfort och nya tekniska funktioner.

Urval av nyheterna hos modellår 2024:

Nytt 110-kwh-batteri; garanterar upp till 420 km* räckvidd i WLTP-cykeln (+30% jämfört med den föregående version)
Ny kraftenhet; levererar upp till 200 kW effekt (270 hk) kombinerat med 410 Nm vridmoment
Nytt laddningssystem; med två standardladdare ombord, som klarar av upp till 11 kW AC eller upp till 150kW DC vid snabbladdning.
Nya aerodynamiska förbättringar; säkerställer en minskning av bränsleförbrukning och CO2 -utsläpp med upp till 9 % jämfört med föregående generation.
Nytt komplett utbud av ADAS; Kollisionsvarningssystem, trafikskyltsigenkänning, filbytesvarnare, trötthetsvarnare och intelligent hastighetsassisstent blir standard på samtliga versioner av E-Ducato. Som tillval erbjuds ADAS nivå 2.
Ny interiör-och exteriördesign; med nydesignad instrumentbräda, nya funktionella dörrpaneler, ny innovativ frontgrill med modern design som bidrar till att förbättra den aerodynamiska effektiviteten.

Nya Doblò MY24

Tack vare geniala och innovativa lösningar som bidrar till säkrare och bekvämare bilkörning är nya Doblò den idealiska partnern för alla professionella arbetare. Både Doblò och E-Doblò behåller sin attraktivitet men förnyas genom nya funktioner som svar på kundernas användningsområden och nya mobilitetsbehov:

Urval av nyheterna modellår 2024:

Ny interiör-och exteriördesign; ny ratt, nya uppgraderade sätestyger, ny front, nya strålkastare samt nya exteriöra färger; Volare Blu och Toscana Green.
Ny optimerad körglädje; tre nya körlägen för att förbättra prestandan samt nya rattpaddlar för regenerativ bromsning.
Nya säkerhetsfunktioner; ny uppdaterad Magic Mirror backspegel med två kameror – en placerad under den högra backspegeln och den andra ovanför bakdörrarna, uppdaterade ADAS funktioner blir standard på både Doblò och E-Doblò
Ny uppgraderad räckvidd; nu upp till 330 km* räckvidd (WLTP-blandad körning), en förbättring på ca 18% jämfört med den föregående version.
Ny värmepump; som förbättrar komforten samtidigt som det bidrar till fordonets effektivitet och därmed dess räckvidd.
Nya mediafunktioner; ny 10'' Uconnect pekskärm med förbättrad upplösning och Smartphone Station, som låter föraren styra alla infotainmentenheter på sin smartphone genom att använda rattknapparna eller röstkommandon.

Nya Scudo MY24:

Nya Scudo är en multifunktionell och smart transportbil tillgängligt med 100% elektrisk drivlina och den senaste generationens dieselmotor. För att möta kundernas behov som först och främst använder sitt fordon som ett arbetsredskap, kommer nya Scudo och E-Scudo med en rad nya funktioner. Nya Scudo tar ytterligare ett steg mot excellens i att betjäna proffs.

Urval av nyheterna modellår 2024:

Ny interiör-och exteriördesign; ny frontgrill, nydesignade Full-LED-strålkastare, nytt digitalt intrusmentkluster
Utökad förvaringsutrymme; ny funktionella interiörfack, större mugghållare och större förvaringsutrymme
Ny e-motor; nu med 100 kW som ger omedelbart vridmomentet på 260 Nm och säkerställer optimala prestanda i alla belastningssituationer
Nytt regenerativt bromssystem; som kan aktiveras enligt fyra olika regenereringslägen med hjälp av paddlar bakom ratten.
Utökad räckvidd; Batteriet på 50 kWh ger 224 km räckvidd (WLTP-blandad körning) och 75-kWh-batteriet erbjuder upp 350 km av maximal räckvidd (WLTP-blandad körning).

Det uppdaterade modellprogrammet kommer att vara tillgängligt för fabriksbeställning i Sverige i början av år 2024. Priser och konfigurationer är vid publicering ännu ej bekräftade.

För längre pressmeddelande på engelska, klicka här

Starkt försäljningsår i Sverige

FIAT Professional växer i Sverige.astara Sweden har nästan fördubblat sin marknadsandel inom lätta nyttofordon i år jämfört med 2022 (1,43% andel YTD jämfört med 0,8% 2022 samma period).

Fiat Professional modellprogram 2024
FIAT Professional Ducato MY24 exteriör
FIAT Professional Ducato MY24 interiör
FIAT Professional Scudo MY24 exteriör
FIAT Professional Scudo MY24 interiör
FIAT Professional Doblò MY24 exteriör
FIAT Professional Doblò MY24 interiör

Om astara:

Om astara: The Open Mobility Company

Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet.  Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 40 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök:www.astara.com

Om astara Northern Europe:

astara Northern Europe är en del av den globala astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.

Följ Astara Sweden

Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden

Officiell: Nya Alfa Romeo Milano - Sportighet i kompakt format.11.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Världspremiär för nya Alfa Romeo MILANO, en sportig kompakt modell, som återför Alfa Romeo till det största bilsegmentet i Europa.Nya MILANO erbjuds som "ELETTRICA" med 100% eldrift och två effektutföranden (156 hk och 240 hk) samt "IBRIDA" med hybriddrivlina (136 hk) med tillgänglig Q4-fyrhjulsdrift. Med ett nytt spännande designspråk, klassbäst kördynamik och avancerad teknik är nya MILANO redo att vinna en ny generation av Alfisti-entusiaster.

Säljstart för nya Fiat 600 - The Italian Upgrade6.3.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Nya Fiat 600 är varumärkets senaste modell som markerar återkomsten till B-segmentet. Erbjuds med två elektrifierade drivlinor; 100% eldrift (600e) med räckvidd upp till 406 km¹ eller med mild-hybridteknik (600 Hybrid). Nya Fiat 600 är "The Italian Upgrade" och uttrycker den italienska skönheten och livsstilen tack vare sin eleganta stil och funktioner som Color Therapy och sätesmassage. Nu beställningsbar till lanseringspris från 299.900 kr.