Framtidsvisioner och klimat på Transportforum 2024
Framtidens resande och EU:s plan för att skynda på klimatomställningen – Fit for 55 – står i centrum för transportforskningskonferensen Transportforum 2024. Programmet har blivit klart i dagarna och innehåller hundratals presentationer om alla tänkbara aspekter av transporter, trafik och resande.

40-årsjubilerande Transportforum arrangeras i Linköping 17–18 januari 2024 i och inleds med en diskussion om framtidens resande och transporter – vilka utmaningar finns och hur kan vi lösa dem? Talare är Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister, Tomas Svensson, generaldirektör för VTI och Philippe Crist, rådgivare för innovation och framtid på International Transport Forum, ITF.
– I tider med stora samhällsutmaningar är det viktigare än någonsin med forskning för att kunna ta beslut baserade på kunskap. Och då behövs arenor där forskningsresultat delas med alla som nyttiggör kunskapen, säger Fredrik Hellman, forskningsledare på VTI och projektledare för Transportforum.
Dag två inleds av Victoria Wibeck, professor på Linköpings universitet och ledamot av Klimatpolitiska rådet. Hon talar om Fit for 55 i praktiken, hur EU:s klimatlag om att utsläppen ska minska med 55 procent till år 2030 kommer att påverka transportsektorn. Frågan diskuteras också av en panel bestående Jenni Ranhagen, vd Näringslivets transportråd, Jessica Alenius, vd Drivkraft Sverige, Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Sofia Hellberg, infrastruktur- och kollektivtrafikchef i Västra Götalandsregionen.
I övrigt är Transportforum en riktig forskningsfest med cirka 1500 deltagare, 85 sessioner, debatter och workshopar samt flera hundra presentationer av aktuell transportforskning. Programmet täcker hela spektrat av transportforskning från beteende och psykologi till klimatanpassning och vägteknik.
Här är några få axplock bland sessionerna:
Trafiksäkerhet: skaderisken vid frontalkollisioner med tung trafik, omkörning av cyklister med duo-trailer-lastbilar, geofencing av hastighet, ökad hastighetsefterlevnad; Tillgänglighet och resande: varför pendlar kvinnor kortare sträckor än män, motstånd mot sänkta hastighetsgränser i glesbygd, mobilitet i socialt utsatta områden; Drönare och drönartjänster: stöd till akutsjukvård i framtidens städer, tjänster till obemannad luftfart – möjligheter och utmaningar, innovativ luftmobilitet.
Elektrifiering: vem väljer en elbil, aktuell batteriforskning, kan elcykeln ersätta bilen; Resvanor: ungas färdsätt och attityder till olika färdmedel, utstpridning av skolstartstider för jämnare kollektivtrafik, närhetens roll för människors vardagsliv; Trivsel och prestationer: vad påverkar lokförarnas trivsel, bussförarnas arbetsmiljö under coronapandemin, utmaningar med förarlösa tåg; Cirkulärt byggande: cirkulära anläggningsmaterial, återanvändning av slitlager, trottoarer och cirkulär ekonomi.
Transportforum hålls på Linköpings Konsert och Kongress.
- Ta del av hela programmet: Transportforum 2024
- Ackreditering krävs för att bevaka konferensen: Anmälan media
Kontakter
För frågor om Transportforum: Fredrik Hellman, projektledare, 013-204277 och fredrik.hellman@vti.se
För bokning av intervjutider: Mikael Sönne, kommunikatör, 014-204155 och mikael.sonne@vti.se
Bilder






VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum