Morgonpressens annons- och läsarintäkter sjunker
Morgontidningarnas samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med 10 procent under 2023 års tredje kvartal, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Under 2023 års tredje kvartal gick morgonpressen miste om var tionde krona från annons- och läsaraffärerna sammantagna, jämfört med motsvarande period föregående år. De samlade intäkterna landade på 2 016,3 miljoner kronor. Annonsintäkterna har minskat fyra kvartal i rad. Den positiva trenden för läsarintäkterna - som vuxit eller bibehållits sju kvartal i rad - bröts. Sammantaget klarade sig storstadspressen aningen bättre med en sammanlagd intäktsminskning på 7 procent, medan landsortspressens totala intäkter föll med hela 13 procent.
Morgontidningarnas annonsintäkter sjönk med 23 procent till 525,4 miljoner kronor jämfört med kvartal 3 2022. Fallet slog lika hårt mot landsorts- och storstadspressen. Intäkterna från annonsaffärens tryckta kanaler minskade med 25 procent jämfört med motsvarande period föregående år, medan de digitala kanalerna förlorade 19 procent.
Morgonpressens huvudaffär, läsaraintäkterna, tappade 5 procent till 1 490,9 miljoner kronor relativt det tredje kvartalet 2022. Storstadspressen bibehöll nivån på läsarintäkterna som nåddes ett år tillbaka, medan landsortspressens sjönk med 8 procent. Den digitala läsaraffären var den enda intäktsströmmen som ökade hos både storstads- och landsortspress under det tredje kvartalet, totalt 8 procent, men ökningen vägde inte upp tappen hos de tryckta tidningarna.
”Vi vet av erfarenhet att läsare är mer lojala än annonsörer i ekonomiskt svåra tider. Det är därför oroande att läsaraffärens länge uppvisade motståndskraft nu viker. Detta understryker hur viktigt det är att mediestöd och distributionslösningar möjliggör för svenskar runt om i landet att ta del av fri och oberoende journalistik” säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0) 76 545 24 05johan.taubert@tu.seKajsa HolmAnalytiker
Tel:+46 (0)70 774 44 34kajsa.holm@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Bred enighet om pressfrihet bland svenska EU-kandidater3.5.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Enigheten är stor om pressfrihetens betydelse och om att det i delar av EU finns oroväckande tendenser kring densamma. Det visar en enkätundersökning Tidningsutgivarna låtit göra bland de främsta kandidaterna i EU-valet och som publiceras i dag på Pressfrihetens dag.
Vinnarna i Årets Dagstidning 2024 har korats20.3.2024 22:05:33 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Läsarintäkterna bibehölls tack vare fortsatt digital tillväxt27.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Förra året stannade morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar på samma nivå som uppnåddes 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressen hårt drabbad under ett svårt annonsår23.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Starka kandidater till att vinna i Årets Dagstidning9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Läsaraffär, Innovation, Bildjournalistik och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum