Slopade crème fraiche-lock sparar 5,5 ton plast per år
Lidl Sverige plockar bort locket på två crème fraiche-produkter för att minska livsmedelskedjans koldioxidavtryck och plastanvändning. Åtgärden innebär en årlig minskning på 5,5 ton plast. Totalt minskas plastanvändningen med 33 procent för de två mejeriprodukterna.
– Leverantörskedjan har en avgörande roll i omställningen till en hållbar verksamhet. Tack vare våra smarta och effektiva processer, och vårt nära samarbete med våra leverantör hittar vi hela tiden sätt att skruva på och förbättra vårt sortiment. Det här är ett tydligt sätt på hur vi tillsammans gör det enkelt för kunden att välja hållbart och minska plastanvändningen, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Med start i mitten av november plockas plastlocket på två Matriket-artiklar bort för att minska klimatavtrycket. Det handlar om 2 dl-förpackningen för Matriket Crème Fraiche 13 % samt 32 %. Istället för plastlocket kommer aluminiumoblat att skydda innehållet, som kommer att ha samma bäst före-längd som tidigare.
Internationellt har Lidl ambitiösa klimatmål genom de antagna Science Based Targets mål i enlighet med 1,5-gradersmålet. 2019 antog Lidl en global plaststrategi – då inleddes ett omfattande program för att minska plastanvändningen. Målet är att minska användningen av engångsplast med 20 procent före 2025.
– På Lidl Sverige arbetar vi brett i alla våra affärsområden för att identifiera effektiviseringar för miljön. Det handlar om större insatser som att bygga CO2-neutrala butiker på Gotland genom medvetna materialval, och lite mindre som att ta bort plastlocket på crème fraiche-förpackningen. Att en sådan till synes enkel åtgärd som att ta bort plastlocket på en produkt ger en besparing på 5,5 ton plast per år ger perspektiv. Alla åtgärder, små som stora, räknas i vår kamp för att minska vår klimatpåverkan, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Som ett led i arbetet med att minska matsvinn har livsmedelskedjan sedan 2018 introducerat konceptet Ta vara på där kunder kan köpa frukt och grönt med skönhetsfläckar, men även gårdagens bröd till kraftigt rabatterat pris. Livsmedelskedjan har sedan tidigare upphört med försäljningen av engångsplats i t ex bomullspinnar, och 2020 tog man bort plasten runt tulpanerna och sparade 2,6 ton plast per år. Sedan april 2022 har Lidl Sverige även slutat använda flygtransport för frukt och grönt. För att läsa mer om Lidl Sveriges hållbarhetsarbete klicka här.
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt31.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl sänker priset på plastpåsar från 6,50 till 3,90 den 1 november 2024. Av plastpåseskattens påslag på 3 kr blir prissänkningen därmed 2,60 kr. Resterande 40 öre per såld plastpåse kommer företaget avsätta i Lidl Future Initiatives, Lidl Sveriges initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.
Lidl har den billigaste frukt- och gröntkassen i Sverige24.10.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
I en färsk undersökning gjord av Matpriskollen utsågs Lidls frukt- och gröntkasse till den billigaste, när 40 likvärdiga produkter jämfördes hos olika butikskedjor. Skillnaden mellan Lidls kasse och den dyraste var över 200 kr.
Prisad proteinbar22.10.2024 09:35:21 CEST | Pressmeddelande
Perfekta som mellanmål efter träningen eller för att ge gröten en extra proteinskjuts – proteinbars är populära bland många. En av marknadens allra godaste bars hittar du på Lidl. Aftonbladets testpanel imponerades av Sportyfeels deluxe-bar som fick fyra plus i betyg. Aftonbladets testpatrull har genomfört ett blindtest där deltagarna fick prova tolv olika produkter. Utöver att märket var okänt visste de inte heller något om vare sig protein- eller sockermängd. Deltagarna betygsatte bitarna utifrån smak, utseende och konsistens. Sportyfeels De Luxe Protein, Peanut, cookie, caramel fick juryn på fall på grund av sin krispiga konsistens och att bedöms ha ”extra allt” – jordnötter, kola och kaksmulor. Trots att den inte innehåller något tillsatt socker tyckte deltagarna att den smakar godis. Utöver att vara en av testets billigaste proteinbars är Sportyfeels deluxe-bar också en av de mest proteinrika barerna, med 29,6 gram protein. En riktigt fullträff med andra ord. – Vi är stolta över a
Lidl öppnar sin fjärde butik i Uppsala17.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige har slutit avtal om att öppna ytterligare en butik i Uppsala. Belägen längs Kungsgatan i Uppsala, blir Lidls butik en viktig pusselbit i att expandera centrala Uppsala. Butiken om 2 200 kvadratmeter planeras att öppna under 2025. – I alla våra etableringar är det avgörande att läget är det rätta. Med den nya butiken i Uppsala kommer vi nå tusentals nya hushåll och ytterligare öka tillgängligheten till mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Framgång för årets Ge 10 kr-kampanj: över 1,5 miljoner kronor insamlade till Barncancerfonden16.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För tredje året i rad deltog Lidl Sverige i Barncancerfondens septemberkampanj. Med initiativet ”Ge 10 kr” som löpt i alla Lidls butiker runt om i landet samlade Lidl Sverige tillsammans med sina kunder in 1 558 100 kronor till Barncancerfonden. Pengar som går till barncancerforskning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum