Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Idrottsklivet tar nästa steg – på plats i samtliga 61 områden

Idrottsrörelsen stärker närvaron i samtliga 61 områden som Polismyndigheten benämner som utsatta områden. Det ger fler barn och ungdomar möjlighet till en meningsfull fritid och att bli en del av idrottens gemenskap.

Lisa Kjellén på väg till en av kontrollerna med barn från Helsingborgs SOK vid skogsdungarna på Dalhem Foto: Mathilda Ahlberg, Bildbyrån - FRI ATT ANVÄNDA

− Vi vet att idrotten gör skillnad, både för individer när barn och ungdomar ges möjlighet till trygg, utvecklande och rolig idrott i föreningsgemenskap men också för samhället i form av att vara en motvikt mot ökad segregation och ojämlikhet. Att vi redan nu kan växla upp i alla 61 områden är ett kvitto på kraften som finns inom idrottsrörelsen när vi samverkar och på det stora engagemang och den vilja som finns hos specialidrottsförbund, RF-SISU distrikt och föreningar, säger Anna Iwarsson, tillförordnad ordförande.

Idrottsklivet möjliggörs av medel från regeringen, 100 miljoner i årligt stöd för att idrottsrörelsen ska arbeta i utsatta områden. 2023 är första året som idrottsrörelsen får detta stöd och nu står det klart att samtliga 61 områden kommer att finnas med från start när satsningen går in i ett nytt skede.

− Från tidigare erfarenheter vet vi att den förberedande fasen är oerhört viktig för att lägga en stabil grund för det fortsatta arbetet. Nu ser jag fram emot nästa steg, som bland annat innebär aktiviteter i olika föreningar. Allt ifrån att starta upp gymnastik i Fisksätra och att etablera badmintonverksamhet i Andersberg till After school basket i Helsingborg och idrottsgemensamma eftermiddagsaktiviteter i Gottsunda. Vi behöver och kommer att få se fler sådana här exempel. Samtidigt krävs det tålamod och långsiktighet för att skapa förändring och det måste vi alla vara beredda på, från den ideella ledaren till politiken, säger Anna Iwarsson, tillförordnad ordförande.

Idrottsklivet är en uppväxling av idrottsrörelsens utvecklingsarbete med att främja barn och ungas deltagande i föreningsidrotten. I Idrottsklivet deltar 14 specialidrottsförbund och elva RF-SISU distrikt. Under hösten har ett viktigt förberedelse- och planeringsarbete pågått där specialidrottsförbund och RF-SISU distrikt tillsammans har tagit fram lokala planer för varje enskilt område. Även föreningar vars förbund inte är en del av Idrottsklivet kommer att kunna få stöttning via sitt RF-SISU distrikt. Nu går arbetet in i nästa fas som bland annat innebär att föreningar kommer att börja starta upp olika typer av aktiviteter eller ges möjlighet att fortsätta utveckla och bedriva befintlig verksamhet.

Läs mer från våra besök i idrottsföreningar:

I Tjärna Ängar i Borlänge har tjejer börjat spela fotboll i Forssa BK. Fotbollen är mer än bara träningen, den är gemenskap, glädje och utveckling. Artikel om fotboll i Tjärna Ängar (länk).

Helsingborgs SOK testade ett nytt grepp för att nå nya orienterare. Förra året startade föreningen verksamhet i Dalhem i Helsingborg, i en skogsdunge mitt i området. Artikel om orientering i Dalhem (länk).

I Vårby Gård arbetar Capoeira Club Cultura Brasileira med folkbildning för att skapa samtal och stärka barnen. Samtalen kan handla om allt möjligt, drömmar, självkänsla, attityder och bemötande. Artikel om folkbildning i Vårby Gård (länk).

Här hittar du intervju med Yafet Lemessa, verksamhetsutvecklare Idrottsklivet, Riksidrottsförbundet (länk)

Här hittar du mer information om Idrottsklivet (länk)

Deltagande specialidrottsförbund

Yafet Lemessa
Verksamhetsutvecklare, Idrottsklivet Riksidrottsförbundet

Om RF/SISU

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 73 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Följ Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna