AI sänker tröskeln för automation

AI är inget nytt, men de senaste årens hårdvaruutveckling har banat väg för ett AI-genombrott. Medan chatbotar fortfarande befinner sig i ett tidigt skede av att förändra hur vi kommunicerar och samlar information, gör AI-tekniken redan skillnad på en annan arena: tillverkningsindustrin. Detta ofta tillsammans med kollaborativa robotar (cobotar).

Foto: Universal Robots

Fördelarna med synergin mellan AI och cobotar är flera. Tillverkare som vill använda automatisering för att lösa sina affärsutmaningar så som arbetskraftsbrist, förbättra medarbetarnas välbefinnande eller att höja kvaliteten eller produktiviteten, kan nu lösa extremt komplexa uppgifter, tack vare AI. AI-produkter ger tillverkarna en helt ny nivå av flexibilitet och enkelhet, samtidigt som de höjer kvaliteten och tillförlitligheten då AI gör det möjligt för cobotar att hantera variationer i position, form eller rörelse.

Coboten får människoliknande uppfattningsförmåga

AI gör det möjligt att skapa människoliknande uppfattningsförmåga hos coboten. Människor kan titta på oordnade föremål och omedelbart se skillnaden och förstå vilka av dem som kan hanteras. Detta har inte en robot tidigare kunnat hantera. Därför har binpicking av ostrukturerade föremål traditionellt ansetts vara ett mycket svårt problem att lösa.

Med hjälp av skannrar och kameror kan visionssystem identifiera objekten och informera coboten om den snabbaste och säkraste vägen för att hantera dem. Coboten förses med uppskattning av läge och banplaneringsdata som säkerställer att roboten tar en säker, kollisionsfri väg för att uppnå sitt mål. Dan Lämkull på Volvo Cars ser binpicking som ett nästa steg i automatisering för dem.

– Idag görs binpicking av kolleger som hela dagen står och sorterar små detaljer, vilket en cobot med ett visionssystem skulle kunna göra. Varje del kanske bara väger något kilo, men det repetitiva momentet resulterar i att medarbetare lyfter flera tiotals ton på en vecka, säger Dan Lämkull, som arbetar med strategi och innovation i beredningsorganisationen på Volvo Cars.

Förbättras ständigt och automatiskt

När coboten arbetar samlar AI-applikationen in data, och med hjälp av datan kan algoritmen kontinuerligt optimera, justera och förbättra robotens prestanda.

Självlärandet innebär att automationslösningen kommer att förbättras för varje dag som går, utan att man behöver lägga tid och pengar på uppdateringar eller uppgraderingar av lösningen. Ett exempel på självlärande är lösningen som RightHand Robotics och Apotea tagit fram: en cobot som plockar ihop unika ordrar. Coboten behöver inte programmeras för varje specifik kombination utan AI-algoritmen lär sig allt eftersom den plockar. Genom att man inte behöva lägga tid på att lära ut eller programmera roboten får företagen ännu större flexibilitet och kan ändra vilka föremål som hanteras utan att behöva lägga tid på omprogrammering.

– Det är kombinationen av AI, kamera och cobot som är nyckeln. Du kan se det som hjärna, öga och hand och hur de fungerar tillsammans. Vi skapar något som vi kallar ”recept”, när vår lösning ser ett föremål applicerar den ett av recepten, och sedan lär den sig hur framgångsrik den var när den genomförde plockningen. Vi tar lärdomarna från alla plockningar från hela världen och skapar nya recept. Sedan skickar vi ut recepten till kunderna, och det kräver inte att en tekniker kommer ut för att lära ut det eller implementera något. Den blir bättre, smartare och mer effektiv helt automatiskt, säger David Schwebel Head of Sales and Strategic Business Development på RightHand Robotics.

AI förbättrar kvalitén vid tillverkning genom bildanalys

AI kopplat till cobotar förbättrar inte bara montering, plock och palletering. Det kan även förbättra kvalitén. Det svenska företaget Gimic från Växjö ”sätter digitala ögon i produktionslinjerna”. Gimic använder cobotar från Universal Robots för att antingen hålla kameran och vara flexibel med den eller för att plocka upp detaljer och ta dem till kameran. Bilden analyseras sen av AI.

– Det vi gör är att göra bildanalyser av tillverkade produkter, för till exempel kvalitetskontroll. Gimics bildanalys, som gör med AI, kan orenheter som formförändringar upptäckas på tusendels nivå. Vi gör som människan, avsynar och tar beslut. Det är samarbetet mellan AI och coboten som gör detta möjligt, säger Henrik Arvsell som är VD på Gimic.

Tröskeln för automation sänks

– AI gör programmeringen ännu enklare. Ju mer det utvecklas ju mindre kunskap och utbildning kommer det krävas för att kunna automatisera och på så sätt blir tröskeln för automation ännu lägre. AI är ett ytterligare tekniskt hjälpmedel för att öka automatiseringsgrad i Sverige, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.

– Det är tydligt att AI redan har en inverkan på industriell automation, men det är bara början. Framtiden kanske är här, men det bästa har vi ännu framför oss, säger Anders Billesø Beck, Vice President Strategy & Innovation på Universal Robots.

Läs mer om  Volvo Cars nya automatisering med cobotar

Läs mer om hur automation har stärkt Apotea

Läs Anders Billesø Beck, Vice President Strategy & Innovation på Universal Robots, blogg om hur AI revolutionerar tillverkningsbranschen

UR-cobot plockar hos Apotea. Foto: Element Logic
UR-cobot plockar osorterade föremål
Kvalitetskontroll med cobot
Ola Mellström. Foto: Universal Robots
Foto: Universal Robots
Anders Billesø Beck. Foto: Universal Robots

• Universal Robots (UR) grundades 2005 och tre år senare, 2008, lanserade UR den första samarbetsroboten (cobot). Idén var att göra robotteknologi tillgänglig för alla genom att utveckla små, användarvänliga, prisvärda, flexibla industrirobotar som är säkra att arbeta med. Sedan dess har en produktportfölj som inkluderar UR3e, UR5e, UR10e, UR16e och UR20 utvecklats. Varje modell stöds av ett brett urval av mjukvara, tillbehör och applikationer i UR+-ekosystemet. Detta gör att cobotarna kan användas inom ett brett spektrum av branscher och innebär att de flexibelt kan distribueras över olika uppgifter.

• UR Academy (onlineutbildning) har mer 130 000 användare från över 130 länder. Utbildningarna finns tillgängliga på 16 språk. Dessutom finns det 100 st auktoriserade training centers, där fysisk utbildning bedrivs.

• Bloggen med insikter, kunskap och tips kring automation finns på https://blog.universal-robots.com/se

Maskinbetjäning med robot öppnar dörren till nästa industriella revolution4.10.2023 07:23:00 CEST | Pressmeddelande

Ett genomsnittligt trafikflygplan består av över 350 000 enskilda delar. För att tillverka dessa delar, oavsett om de är av metall eller plast, är en process avgörande: maskinbetjäning. Utan maskinbetjäning skulle produktionen stanna av. Kollaborativ automation har en viktig roll att spela i maskinbetjäning och ökad produktivitet, och den kommer att hjälpa tillverkarna att övergå till Industri 5.0.