Fler omkommer i trafiken – allvarlig utveckling
År 2023 ser ut att bli det värsta trafikåret på åtminstone fem år, varnar Transportstyrelsen. Fram till oktober har 194 personer omkommit i den svenska vägtrafiken. Flest omkomna har suttit i en personbil och det är denna kategori som ökat mest jämfört med förra året.
– Utvecklingen går åt fel håll. Beslutsfattarna har tagit trafiksäkerheten för given och inte anslagit medel för nödvändig förvaltning och utveckling av vägnätet. Den saktfärdiga utbyggnaden av mitträcken, det eftersatta underhållet och alla farliga vägavsnitt är saker som bör åtgärdas för att utvecklingen ska gå åt rätt håll, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
För att dödsolyckorna i Sverige ska minska krävs också ökad polisiär närvaro i trafiken, enligt Riksförbundet M Sverige.
– Runt var fjärde dödsolycka är alkohol- eller drogrelaterad i Sverige, vilket är en hög andel sett till jämförbara länder. Tyvärr har antalet polisiära nykterhetskontroller minskat kraftigt över tid. Antalet kontroller måste öka så att fler påverkade förare kan tas ur trafiken och fler avskräckas från körning under alkoholpåverkan, säger Tony Gunnarsson.
Det som historiskt gjort Sverige till världsledande inom trafiksäkerhet är utöver utvecklad infrastruktur satsningar på att sprida kunskap om trafiksäkert beteende inom skola och civilsamhälle. På senare år har bättre bilar med hög krocksäkerhet och anti-sladdsystem bidragit till att färre omkommer i trafiken.
Runt 30 procent av de omkomna på vägarna har kört bilar som är 17 år gamla eller äldre. Om bilar som är äldre än 20 år gamla skrotades ut skulle minst 30 liv om året räddas, enligt Trafikverket.
- Vi skulle vilja se satsningar på en skrotningspremie, återinförd klimatbonus och borttagen skatt på trafikförsäkringen så att fler har råd att byta upp sig till en nyare bil. Då skulle färre dö i trafiken. Just nu går utvecklingen åt andra hållet i det att den svenska fordonsflottan blir äldre och att utskrotningen minskat över tid, säger Tony Gunnarsson.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum