M Sverige

Stor regional ojämlikhet i risk för dödsolyckor

Dela

En ny rapport från Riksförbundet M Sverige påvisar stora regionala skillnader gällande risken att dö i vägtrafikolyckor. Storstadslänen och andra län i Svea- och Götaland har låga dödstal i förhållande till befolkningsmängd, medan skogslänen utmärker sig med betydligt högre relativa dödstal. En viktig förklaring till skillnader i risk för dödsolyckor är ojämlikhet i vägkvalitet.

– Ett sämre vägnät innebär högre risk att omkomma i trafiken. Andra bidragande förklaringar är regionala skillnader i befolkningstäthet, kollektivtrafikutbud och polistäthet. Så vida inte dessa skillnader utjämnas, framstår förbättrad vägkvalitet i länen med högre olycksfrekvens som än viktigare att skapa, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Många olyckor sker på de mindre landsvägarna med hastighetsgränser mellan 70 och 90 km/tim som är vanliga i skogslänen, visar rapporten som skrivits av Johan Granlund, civilingenjör, på uppdrag av M Sverige. Många sådana vägar är dåligt underhållna, felaktigt utförda och saknar mittseparering. Vägar med lägre hastighet har typiskt sett tvärare kurvor och lägre standard för vägbeläggningens skick och vinterväghållning.

– Individens risk för dödsolyckor är betydligt högre på smala vägar med låg hastighet, än på breda mötesfria vägar med hög hastighet. På de mindre vägarna finns dåligt utformade kurvor, felande skyddsräcken och fler farliga föremål i vägarnas sidoområden, säger Tony Gunnarsson.

Här kan du ta del av hela rapporten om vägarnas påverkan på trafiksäkerheten.

Nyckelord

Kontakter

Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

Experten reder ut: för- och nackdelar med privatleasing4.10.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Privatleasing har under 2000-talet varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil, men under de senaste åren har färre valt att teckna leasingavtal. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, reder ut vad som gäller angående privatleasing.

Nya skrotningspremien redan en flopp27.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande

Den 20 augusti infördes en skrotningspremie riktat till den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och byter till en elbil. Regeringen valde att gå vidare med den villkorade skrotningspremien trots kritik från flera remissinstanser, däribland M Sverige. De pengar som avsatts för 2024 räcker till ungefär 5 000 premier per månad. När den första månaden summeras noterar dock Boverket endast 24 färdiga ärenden.

Varningsklockor kring privatleasing, Hedin Bil agerar i strid med avtal6.9.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Privatleasing har de senaste åren varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil. Men ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Dessutom har den stora återförsäljaren Hedin Bil fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämningen, vilket strider mot avtalet. Först efter granskning från M Sverige har företaget ändrat sig.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye