Moelven Byggmodul AB varslar 50 medarbetare på grund av fortsatt svag marknad

Moelven Byggmodul AB varslar 50 medarbetare om uppsägning till följd av en fortsatt svag marknad och avslutade entreprenader.

Dörr till Moelven Byggmodul AB
Moelven Byggmodul AB.

Samtliga medarbetare inom Moelven Byggmodul AB fick under onsdagen information om varslet, som nu blir föremål för fackliga förhandlingar.

- Det är självklart tråkigt att ytterligare en gång behöva lägga ett varsel. Men marknaden är fortsatt svag. Det här varslet kommer till följd av att projekt byggs färdigt ute på entreprenad, och att det är begränsat med nya projekt som kommer in. Därför behöver vi återigen anpassa vår bemanning till det rådande läget, säger Henrik Asp, vd vid Moelven Byggmodul AB.

Varslet berör sammanlagt 50 tjänstemän och kollektivpersonal inom Moelven Byggmodul AB. Främst berörs personal inom entreprenad och fabriken i Torsby, men även personal på andra enheter inom företaget kan komma att beröras.

Ser över alternativa intäktskällor

Asp säger att en rad åtgärder har vidtagits för att slippa varsla fler än nödvändigt. Bland annat ser man över möjligheten till alternativa intäktskällor, exempelvis renovering av redan producerade hyrmoduler och bodar. Företaget försöker också behålla funktioner för att snabbt kunna öka produktionen igen när marknaden vänder.

- Byggbranschen är svag för tillfället och vi måste fortsätta agera på det vi vet idag. Men hållbart byggande i trä är en växande marknad, så jag är övertygad om att marknaden kommer vända. Vi vet bara inte när, säger Asp.

Dörr till Moelven Byggmodul AB
Moelven Byggmodul AB.
Bild på Henrik Asp, vd Moelven Byggmodul AB.
Henrik Asp, vd Moelven Byggmodul AB.

Moelven Industrier ASA är en skandinavisk industrikoncern som tillverkar hållbara produkter och tjänster för byggbranschen. Under 2022 omsatte koncernen 14,4 miljarder NOK och har cirka 3300 medarbetare. Moelvens 34 produktionsbolag är fördelade på 41 produktionsplatser i Norge och Sverige, och är uppdelat i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem.