Stockholms stads hyresgästföreningar manifesterar mot allmännyttans förslag på hyreshöjningar

Traditionsenligt uppvaktar Stockholms stads tio hyresgästföreningar politikerna i stadshuset under budgetfullmäktiges sammanträde med flygbladsutdelning. I år blir det i form av en demonstration den 22 november, klockan 16:30, som även bjuder på musik och tal. Syftet är att få politikerna att ta ansvar för att säkerställa rimliga hyror inom allmännyttan.

Stockholms stadshus FOTO: Hyresgästföreningen

I budgetförslaget för 2024 har finansborgarrådet framfört bland annat att Stockholm ska vara en stad där vanliga människor har råd att bo. Där unga har råd att flytta hemifrån. Där det sätts i gång flyttkedjor som passar alla och där ingen ska vara hemlös. Där allmännyttan tar ett stort ansvar för bostadsbyggandet. Medborgarnas krav på ett hållbart Stockholm för framtida generationer ska tas tillvara.

Hyresgästföreningarna i Stockholms stad önskar att dessa utfästelser förverkligas men har följande fakta angående det som hotar social välfärd och ekonomisk tillväxt:

• Hyrorna har gått upp dubbelt så mycket som konsumentprisindex sedan år 2000.
  • En hyresgäst har i genomsnitt 33 procent lägre inkomst än de i ägt boende.
  • En ensamstående mamma betalar uppemot 70 procent av inkomsten i hyra.
  • Allmänna pensionen före skatt är i genomsnitt 14 300 konor för kvinnor och 17 100 kronor för män, alla har inte tjänstepension som kompenserar denna.
  • Vinsten hos de allmännyttiga bostadsbolagen i Stockholms stad var 1,8 miljarder år 2022.

Onsdagens manifestation visar att hyresgästerna kräver att politikerna ska ta sitt politiska ansvar med budskapet: Stoppa hyreschocken som allmännyttan gick ut med! Vi klarar inte dessa höjningar.

Läs Stockholms stads hyresgästföreningars bostadspoltiska program genom länken nedan: https://www.hyresgastforeningen.se/var-politik/bostadspolitiska-program/per-lan/stockholm/stockholms-stad/

PresstjänstHyresgästföreningen region Stockholm

Region Stockholm omfattar Gotlands län och Stockholms län utom Norrtälje kommun. Vår presstjänst är bemannad under kontorstid. övrig tid hänvisar vi till vår nationella pressjour.

Tel:0104592076press.stockholm@hyresgastforeningen.se