Hyresgästföreningen Region Stockholm

Tvåårigt hyresavtal klart med Wallenstam

Dela

Hyresgästföreningen och Wallenstam har kommit överens om ett tvåårigt hyresavtal. Överenskommelsen gäller från 1 januari 2024 och berör över 4 500 lägenheter i Stockholm. Avtalet innebär att Wallenstam kommer höja hyrorna med knappt 5,1 procent från 1 januari, 2024 och 4,68 procent från 1 januari, 2025. Båda åren får nyproducerade lägenheter en lägre höjning. Wallenstam yrkade från början på en hyreshöjning på 10 procent för 2024.

Efter tuffa men konstruktiva förhandlingar har Wallenstam och Hyresgästföreningen kommit överens om ett tvåårigt hyresavtal.  Detta innebär att Wallenstam kommer höja hyrorna i det äldre beståndet med i genomsnitt knappt 5,1 procent från 1 januari 2024. I nyproducerade fastigheter höjs hyran med i genomsnitt 3,7 procent, varav 0,5 procentenheter hänförs till ett tidigare avtal som nu träder i kraft.

För 2025 höjer bolaget hyrorna med i genomsnitt 4,68 procent för det äldre beståndet och 2,8 procent för det nyproducerade. Överenskommelsen berör Wallenstams 4 500 lägenheter i Stockholm. Wallenstam yrkade inledningsvis på 10 procent i hyreshöjning för 2024.

Trots att Hyresgästföreningen och Wallenstam inledningsvis stod långt ifrån varandra har förhandlingarna förts i konstruktiv anda och med ömsesidig strävan att komma fram till ett avtal.   

– Det är tyvärr höga höjningar som kommer bli svåra för många hyresgäster att bära, men vi har gjort allt vi kan för att hålla nere dem så mycket det går. I en förhandling måste parterna respektera varandras situation och försöka hitta gemensamma vägar framåt, vilket har skett här. Att vi även är överens om 2025 års hyror ger en mer långsiktig förutsägbarhet för alla parter, säger Sanna Kolk, förhandlingsledare, Hyresgästföreningen region Stockholm.

Hyresförhandlingarna präglas av ett ovanligt ansträngt ekonomiskt läge. Samhället befinner sig i en kostnadsutveckling med inflationen som drabbat hyresgästerna hårt, där hyresgäster lägger en stor andel av sin disponibla inkomst på sitt boende. 

Hyresgästföreningen har i sina ställningstaganden utgått från den partsgemensamma överenskommelsen om grunder för de årliga förhandlingarna. Där tas det hänsyn till den allmänna samhällsekonomiska utvecklingen, till hyresvärdarnas behov lokalt och till hyresgästernas situation.

För mer information, kontakta:

Kristoffer Burstedt, förhandlingsstrateg, Hyresgästföreningen region Stockholm
Telefon: 0706396171
E-post: kristoffer.burstedt@hyresgastforeningen.se

Nyckelord

Kontakter

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Stockholm

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Stockholm

Hyresgäster i Akalla får 5,8 miljoner i hyressänkning – efter överenskommelse mellan HGF Stockholm och nya fastighetsägaren Slättö2.6.2025 06:45:00 CEST | Pressmeddelande

Efter larm om skandalfastigheter och eftersatt underhåll i Landias regi såldes flera fastigheter till Slättö, som tog över vid årsskiftet. Nu har Hyresgästföreningen region Stockholm tillsammans med nya ägaren kommit överens om hyressänkningar för 272 hushåll i en av fastigheterna i Akalla, motsvarande 5,8 miljoner kronor, samt ytterligare medel för stärkt boinflytande.

Unik dom i Stockholm – seger för hyresgästerna när staden ges rätt att tvångsinlösa fastighet i Bromma29.5.2025 12:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har Mark- och miljödomstolen bestämt att en fastighet i Bromma får tvångsinlösas av Stockholms stad. Fastighetsägaren har under 20 års tid trakasserat hyresgästerna med bland annat grundlösa uppsägningar, skadeståndskrav och krav på orimliga ordningsregler. Många hyresgäster har farit illa av den ökända fastighetsägarens förvaltning av fastigheten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye