Utmaning att handla för en mer hållbar garderob
Black Friday närmar sig och många låter sig ryckas med av köphetsen. Men det finns medvetna konsumenter som vill göra miljömässigt bättre val. Sex av tio svenska konsumenter vill välja miljömässigt mer hållbara kläder och lika många vill välja Svanenmärkta kläder och skor, visar Svanens nordiska konsumentundersökning. Men även om många vill göra miljömässigt bättre val upplevs det som svårt, vilket hindrar den gröna omställningen.
Greenwashing och för litet utbud av Svanenmärkta produkter är två av de hinder som konsumenterna uppger. Svanens undersökning presenteras på konferensen ”Escaping fast fashion – How to act for change” som samlar unga från hela Norden.
– För att förändra normen kring mode och minska klimatutsläppen kopplade till modeindustrin behöver vi samarbeta med den unga målgruppen. Vi måste också skapa förutsättningar för att normen ska kunna förändras. Annars når vi inte miljö- och klimatmålen och kan inte bidra till den gröna omställningen, säger Linnéa Hallgren, projektledare för Hållbara livsstilar på Miljömärkning Sverige. ”Hållbar livsstil ” är ett projekt som stöds av Nordiska ministerrådet. De är värdar för konferensen tillsammans med projektet Youth for sustainable living.
Det finns kläder som är producerade på ett mer miljömässigt hållbart sätt, bland annat Svanenmärkta kläder, men utbudet är för smalt och det är svårt att hitta miljömärkta produkter i butikerna. Greenwashing är ytterligare ett hinder för en mer hållbar klädkonsumtion. Nästan hälften av de tillfrågade konsumenterna uppger också att kläder ofta marknadsförs som "gröna" utan någon bra förklaring.
– Greenwashing gör det svårt att veta vad som är det bättre valet för miljön och risken finns att allt fler konsumenter grönmattas, det vill säga förlorar tilltron till miljöbudskap i marknadsföring. Det kan inte vara ett heldagsjobb att göra bra val, och nu måste det bli lättare att välja miljömärkta kläder när man behöver köpa något nytt. Vi uppmanar företag att miljömärka mer kläder så att det finns ett större utbud, säger Linnéa Hallgren.
Kommande EU- lagstiftning för miljöbudskap i marknadsföring stärker Svanens roll som oberoende Typ 1 miljömärkning, med ett robust system för att ta fram och kontrollera krav. Svanen är Nordens officiella miljömärkning och hårda krav ställs ur ett livscykelperspektiv. Svanen har nyligen skärpt kraven på kläder och andra textilier. Då måste företag ansöka på nytt och bevisa att de klarar kraven.
Det bästa för miljön är att minska på sin klädkonsumtion och använda de kläder som redan är producerade. Men vid nyinköp så ska plagget vara av hög kvalitet så det kan användas många gånger
Läsa mer 6 tips för din garderob (svanen.se)
Faktaruta: Svenska konsumenter om möjligheter och hinder för en mer hållbar garderob
- Sex av tio konsumenter (64 %), vill välja miljömässigt merhållbara kläder, av de som har uppgett att de är intresserade av att köpa kläder, skor och textilier.
- Sex av tio svenska konsumenter (64 %) kan tänka sig att välja Svanenmärkta kläder om det finns tillgängligt.
- Fem av tio svenska konsumenterna, som vill köpa kläder, tycker det är svårt att hitta Svanenmärkta plagg och 36 % att det finns för dåligt utbud.
- Nästan sju av tio konsumenter (68 %) anser att företag ofta överdriver produkternas miljömässiga hållbarhet och 6 av tio är trötta på att produkter marknadsförs som ”gröna” utan att få en bra förklaring till vad det innebär.
- Källa: Nordic Consumer Sustainability Index från Svanen, IPSOS 2022
Svenskar köper mer än 15 kg textil/år
- Mellan år 2000 - 2022 har konsumtionen av textil ökat med 40 % i Sverige. Det motsvarar en ökning på ungefär 4,5 kg per person.
- I snitt köpte svenska konsumenter 15,2 kg textilier per person år 2022.
Källa: https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/textil/textilkonsumtion/
Svanenmärkta kläder och textilier innebär att:
- De är tillverkade av fibrer som, med få undantag, antingen är ekologiska, återvunna eller baserade på förnybara råvaror.
- Tygets kvalitet, inklusive krympning/töjning, färgbeständighet och styrka har testats.
- De har klarat omfattande krav på alla kemikalier som används i textilproduktionen. Det är bland annat tuffa krav på ämnen som är allergiframkallande, cancerframkallande eller som kan skada vår fortplantningsförmåga eller arvsmassa. Flamskyddsmedel, perfluorerade ämnen (PFAS etc) och antibakteriella tillsatser, inklusive nanopartiklar, är förbjudna.
- FN:s utökade kärnkonventioner (ILO) om arbetstagarrättigheter följs.
- Tillverkningen sker med effektiv användning av vatten och energi, eventuellt egen produktion av solenergi i textilproduktion, dvs implementering av ett minimum av BAT (bästa tillgängliga teknik).
Läs mer: Cirkulärt i fokus för Svanenmärkta kläder - svanen.se
Kommande EU lagstiftning:
Empowering consumers Nytt lagförslag mot greenwashing stärker Svanens roll - svanen.se
Green claims Historiskt lagförslag ”Green claims” mot greenwashing - svanen.se
För mer information:
Linnéa Hallgren, projektledare på Miljömärkning Sverige 46 8-55 55 24 72, linnea.hallgren@svanen.se
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seDokument
Länkar
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Var med och påverka Svanens krav för fastighetsdrift23.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det finns en enorm miljö- och klimatpotential i att effektivisera driften av fastigheter, till exempel stora kontorsfastigheter. Därför har Nordisk Miljömärkning lanserat förslag på kriterier för fastighetsdrift. Förslaget till kriterier har gått ut på remiss och vill du veta mer så är du välkommen till webbinarium 2 maj. Sista datum för att svara på remiss är 5 juni.
Grönt trots röda siffror: Miljö kärnvärde för medvetna byggföretag9.4.2024 10:29:40 CEST | Pressmeddelande
Intresset för att bygga Svanenmärkt fortsätter att växa, trots kris i byggbranschen, visar nya siffror från Miljömärkning Sverige. På den stora branschmässan Nordbygg presentar Nordens officiella miljömärkning nyheter inom produktutveckling och nya regler för marknadsföring som ska motverka greenwashing.
Kavat först i världen med miljömärkta gummistövlar26.3.2024 09:59:05 CET | Pressmeddelande
Gummistövlarna Skur WP och Grytgöl WP har nu klarat EU Ecolabels tuffa miljökrav för skor. Redan 2008 blev skotillverkaren Kavat först i Sverige med miljömärkta skor och pionjären Kavat har sedan dess haft fortsatt fokus på skor av hög kvalitet.
Första Svanenmärkta renoveringen i Ronneby sparar klimat, miljö och miljoner7.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ronnebyhus och Peab är först i Sverige med att klara Svanens krav för renovering. När Ronnebys kommunala bostadsbolag lät renovera Flygarbostäderna från 1950-talet istället för att riva, så sparade de in på miljö, klimat och pengar.
Höjda krav för golv bidrar till en mer cirkulär ekonomi1.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svanens nya golvkrav är ett steg mot en mer cirkulär ekonomi, vilket krävs för att nå miljö- och klimatmål och hushålla med jordens resurser. Majoriteten av konsumenterna vill inte ha produkter med miljö- och hälsofarliga ämnen när de väljer byggprodukter. Men de tycker det är svårt att välja rätt för miljön och Svanen blir då en hjälp, visar en nordisk konsumentundersökning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum