Nya hyror hos Telgebolagen klara

Hyresgästföreningen och Telgebolagen har kommit överens om nya hyror för närmare 11 000 lägenheter i Södertälje. Efter tuffa och intensiva förhandlingar höjer Telgebolagen hyrorna med 4 procent för 2024. Under hösten har många hyresvärdar och fastighetsägare kommit med historiskt höga krav på hyror, vissa så höga som 12 procent eller mer.

Efter konstruktiva, men tuffa förhandlingar står det klart att Hyresgästföreningen och Telgebolagen har kommit överens om nya hyror, hyreshöjningen för 2024 blir 4 procent, det tillkommer även ett kristillägg kopplat till kostnadsutvecklingen under 2023.

– Vi förstår självklart att hyreshöjningen blir tung för många hyresgäster att bära, vi hade helst velat se en lägre höjning. Det är ett tufft samhällsekonomiskt läge där många hyresgäster kämpar med ekonomin för att den ska räcka till alla ökade kostnader. I en förhandling måste båda parter vara villiga att närma sig varandra och hitta lösningar, trots tuffa förutsättningar, säger Hassan Jama, förhandlingsledare, Hyresgästföreningen region Stockholm.

Parterna har i denna förhandling beaktat den partsgemensamma överenskommelsen om grunder för de årliga förhandlingarna. Där tas det hänsyn till den allmänna samhällsekonomiska utvecklingen, till kostnadsutvecklingen för hyresvärdar lokalt samt den ekonomiska utvecklingen för hyresgäster.

Hyreshöjningar på under 4 procent årligen för 2023 och 2024
Telgebolagen får också ett kristillägg för 2023 års hyra på 1,95 procent, även denna tas ut från 1 januari 2024. Anledningen till detta är att det samhällsekonomiska läget förändrats drastiskt sedan det tidigare hyresavtalet, som löpt under en tvåårsperiod, tecknades 2021. Flera andra hyresvärdar i Södertälje, som hade ettåriga avtal, höjde hyran för 2023 med 4,7 procent medan Telgebolagen höjde med 1,83 procent.

Totalt höjer alltså Telgebolagen hyrorna med 5,95 procent från 1 januari 2024. Sammantaget hamnar Telgebolagens hyreshöjningar för 2023 och 2024 därigenom under 4 procent per år.

Faktaruta: Telgebolagen hyresutveckling 2020-2024

År

Höjningar för Telgebolagen

Snitthöjningar i region Stockholm

1,83 % (+ 1,95 %*)

Ej klara

*Kristillägg för 2023 års hyra uttas från 1 januari 2024

Hassan Jama, förhandlingsledare, Hyresgästföreningen region Stockholm
Telefon: 0738192098
E-post: hassan.jama@hyresgastforeningen.se

PresstjänstHyresgästföreningen region Stockholm

Region Stockholm omfattar Gotlands län och Stockholms län utom Norrtälje kommun. Vår presstjänst är bemannad under kontorstid. övrig tid hänvisar vi till vår nationella pressjour.

Tel:0104592076press.stockholm@hyresgastforeningen.se