Målarna går upp i Byggnads

Idag tog fackförbundet Målarnas extra kongress det slutgiltiga beslutet att förbundet går upp i Byggnads. Beslutet innebär att medlemmarna i Målarna går in i Byggnads, som ytterligare stärker sin position som byggbranschens starkaste fackförbund.

Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm

– Det här är en bra dag för svensk arbetarrörelse, tillsammans kommer vi flytta fram positionerna, inte bara för våra medlemmar, utan för Sveriges alla arbetare, säger Mikael Johansson, Målarnas förbundsordförande.

– Vi välkomnar Målarna med öppna armar. Våra förbund hör ihop och vi har jobbat sida vid sida i många år. Nu kan vi ytterligare flytta fram medlemmarnas positioner. Byggnads blir ännu starkare, stoltare och tryggare när även målare och lackerare kommer in i vårt förbund, säger Johan Lindholm, Byggnads förbundsordförande.

Dagens beslut bekräftar beslutet som togs av Målarnas ordinarie kongress i augusti.

• I och med Målarnas inträde växer Byggnads till cirka 115 000 medlemmar.
  • Måleriavtalet och Lackavtalet blir Byggnads tredje respektive sjunde största avtal.
  • Målarnas 9 avdelningar kommer att gå upp i Byggnads 11 regioner och såväl lokala som centrala ombudsmän anställs som ombudsmän i Byggnads. Regionala skyddsombud och förtroendevalda på företagen fortsätter sina uppdrag inom Byggnads.

Datum då Målarnas medlemmar går över till Byggnads är ännu inte satt men väntas ske under första halvåret 2024.

Mikael Johansson, förbundsordförande Målarna

Om oss