Länstrafiken Kronoberg

Pressmeddelande: Tidtabellskifte och fler avgångar i regiontrafiken

Den 11 december byter Länstrafiken Kronoberg tidtabell för regionbusstrafiken, Älmhults stadstrafik
och tågtrafiken.

Den 11 december byter Länstrafiken Kronoberg tidtabell för regiontrafiken, tågtrafiken och Älmhult stadstrafik. Det blir några förändringar i regionbusstrafiken, där det bland annat blir fler avgångar på linje 325. Länstrafiken uppmanar sina resenärer att söka sin resa i reseappen Länstrafiken Kronoberg eller i reseplaneraren på lanstrafikenkron.se.

Förbättrat pendlande och utökade avgångar

Förbättrat pendlande för dig som arbetar i Åseda, det blir en ny morgontur med linje 310 som är på plats i Åseda kl. 05.45. Det kommer att bli fler avgångar på linje 325 mellan Markaryd och Halmstad, vilket skapar fler möjligheter att resa hållbart till och från Markaryd. Du kan enkelt söka din resa i reseappen eller i reseplaneraren på hemsidan.

”Det är roligt att kunna bidra till hållbart resande för de som arbetspendlar till industriområdena i Åseda, Markaryd och Vislanda. För boende i Markaryds kommun bli det även fler pendlingsalternativ mellan Markaryd och Halmstad, då vi har inlett ett samarbete med Markaryd kommun och företaget NIBE för att få fler att resa kollektivt. Vi hoppas att många kommer att välja ett hållbart pendelalternativ”, säger Patrik Söderqvist, Trafikchef Länstrafiken Kronoberg.

Nyheter i urval:

• Linje 325 Markaryd-Halmstad får 8 avgångar, åt vardera håll under vardagar. Det blir även en ny förlängd sträckning inom Markaryd.
  • I samarbete med företagen i Vislanda och linje 144, görs ändringar på avgång 103 och 62.
  • Linje 310 får en ny morgontur för till Åseda för de som arbetspendlar, den nya turen är framme kl. 05.45.
  • På linje 845 är hållplats Myrebo borttagen i båda riktningarna, istället är hållplats Harabergsvägen tillagd.
  • Linje 333 tas bort.

För mer information:

Patrik Söderqvist, trafikchef, 0470-583040, patrik.soderqvist@kronoberg.se

Om oss

Länstrafiken Kronoberg är en del av Region Kronoberg och har i uppgift upphandla, samordna, planera, utveckla och marknadsföra kollektivtrafiken i länet. Vi ansvarar även för samordning av andra trafikuppdrag efter särskild överenskommelse med respektive kommun eller Region Kronoberg.

Följ Länstrafiken Kronoberg

Senaste pressmeddelandena från Länstrafiken Kronoberg

Länstrafiken Kronoberg lämnar stabsläget12.1.2024 11:10:18 CET | Pressmeddelande

Den 10 december övertog trafikföretaget Connect Bus uppdraget att utföra linjetrafiken i Kronoberg. Starten av det 12-åriga avtalet har kantats av uppstartsproblem som drabbat resenärerna. Åtgärderna som Länstrafiken Kronoberg tillsammans med Connect Bus vidtagit för att komma tillrätta med problemen som uppstod i samband med uppstarten av det nya trafikavtalet ger nu effekt och ytterligare åtgärder och förbättringsaktiviteter är planerade att genomföras framöver vilket innebär att länstrafiken nu lämnar stabsläget.