STCC-kalendern 2024 bjuder på elektrifierad racing i både Göteborg och Helsingborg

STCC avslöjar i dag kalendern för 2024 när mästerskapet skriver ett helt nytt och elektrifierat kapitel med cityrace i Göteborg, Helsingborg samt klassiska banorna Ljungbyhed, Knutstorp och Mantorp. Team CUPRA Sweden - PWR ställer upp på startlinjen i starka tävlingsbilar baserade på CUPRA Born.

"Vi är mycket glada över att äntligen kunna spika en stark kalender i städer och på banor för 2024 tillsammans med Svensk Bilsport, arrangörer och team", säger Micke Bern, vd för STCC.

"Vi är medvetna om att vi har mycket att bevisa efter fjolårets förseningar, men nu bygger vi sakta men säkert en bra grund för att lansera mästerskapets största förändring någonsin på rätt sätt. En av de största pusselbitarna är kalendern och här har vi skapat ett robust upplägg med en mix av stadsevenemang och klassiska banor för att bjuda publik, partners och tävlande på en fantastisk 28:e STCC-säsong sedan starten 1996."

CUPRA Sweden – PWR kommer att möta ett tufft startfält under premiären i Göteborg den 8-9 juni, där dubbla tävlingsheat körs i ett intensivt Head 2 Head-format med två förare som möts åt gången i ett elimineringsupplägg.

”Vi på CUPRA ser fram emot att äntligen komma igång med STCC och fullt ut satsa på elektrifierad racing i Sverige. Racing är en viktig del av CUPRAs DNA och därför är vi otroligt stolta över att delta i Skandinaviens ledande och nu 100% elektrifierade racing-mästerskap.” säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA Sverige och fortsätter, "Att två av racen hålls i Göteborg och Helsingborg city är väldigt spännande, det kommer att ta oss närmare publiken och vi tror att det nya upplägget kommer öka intresset för motorsport och bjuda på riktig folkfest under racinghelgerna."

28-29 juni körs första traditionella tävlingshelgen på Ljungbyheds Motorbana där förarna kör enligt STCC Race Week-formatet med tester, shoot out-kval och ett finalheat på cirka 15 minuter.

Efter sommaruppehållet körs andra stadstävlingen i Helsingborg den 24/8.

Avslutningen på säsongen blir intensiv på Ring Knutstorp 13-14 september och Grande Finale på Mantorp Park en vecka senare den 20-21 september där den första elektrifierade STCC-mästaren ska krönas!

Kalender STCC 2024

• Race 1-2 – 08-09/6 – Göteborg – STCC Head 2 Head
  • Race 3 – 28-29/6 – Ljungbyheds Motorbana – Airport Race
  • Race 4 – 24/8 – Helsingborg – STCC Head 2 Head
  • Race 5 – 13-14/9 – Ring Knutstorp – Newsrace
  • Race 6 – 20-21/9 – Mantorp Park – Grande Finale

Vad är CUPRA Sweden - PWR?

PWR Racing, som går under namnet CUPRA Sweden - PWR i STCC, grundades 2012 av Daniel Haglöf och Peter "Poker" Wallenberg med målet att bryta rådande normer inom banracing och utveckla sporten. Teamet är en del av PWR Group och är baserade i Vikmanshyttan. PWR Racing är de regerande STCC-mästarna för förare, team och junior. PWR Racing representerar bilmärket CUPRA i STCC och har totalt tagit nio titlar i mästerskapet.

Vad är STCC?

STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2024 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.

Vad är CUPRA?

CUPRA är Volkswagen-koncernens nyaste bilmärke och har på kort tid blivit en stark utmanare på bilmarknaden. Märket, som har sina rötter i spanska Barcelona, lanserades 2018 och har tagit en unik position på marknaden som ett attraktivt alternativ till det traditionella premiumsegmentet. CUPRA bevisar att elektrifiering och prestanda är en perfekt matchning och väcker uppmärksamhet med sin snygga slående design och sportiga framtoning. Tävlingsbilen i STCC 2023 är baserad på eldrivna CUPRA Born som du hittar i CUPRAs modellutbud. Personbilsversionen erbjuder flera batteristorlekar, med en räckvidd upp till 548 km, och mer kraft med e-Boost-versionen. Innan 2025 kommer CUPRA lansera ytterligare tre elektrifierade modeller; CUPRA Tavascan, CUPRA Terramar och CUPRA Raval.

CUPRA är en okonventionell utmanare som förenar stimulerande design, elektrifiering och prestanda för att inspirera världen från Barcelona. CUPRA, som lanserades 2018, har sitt huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona, dessutom har CUPRA ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

CUPRA bevisar att elektrifiering och prestanda är en perfekt match, och 2022 nådde varumärket nya höjder med över 150 000 levererade fordon. Varje lansering av en ny modell har markerat en milstolpe när det gäller att definiera varumärkets karaktär, en utmanande och originell design: CUPRA Ateca, en unik modell i sitt segment, CUPRA Leon, den första elektrifierade modellen tack vare plug-in hybrid teknik, CUPRA Formentor, den första modellen som utvecklats exklusivt av märket, och företagets mest sålda fordon hittills; och CUPRA Born, märkets första 100% eldrivna modell.

CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. CUPRA är den enda biltillverkaren som deltar i EXTREME E- och Formula E-racingtävlingarna. CUPRA Tribe består av en grupp ambassadörer som vill vara drivkraften för förändring. Bland dess medlemmar finns svenska motorsportstjärnan Klara Andersson, gatukonstnären TV-Boy, padellegenden Fernando Belasteguín, den tyske målvakten Marc ter Stegen och samt tvåfaldigt Ballon d'Or- och Best FIFA Award-vinnaren Alexia Putellas.