Länstrafiken Kronoberg

Länstrafiken välkomnar sina resenärer att stiga ombord via framdörren igen

Den 10 februari välkomnar Länstrafiken Kronoberg återigen sina resenärer ombord via stads- och regionbussarnas framdörrar.

Den 13 januari tog Länstrafiken Kronoberg beslutet att tillfälligt hänvisa alla resenärer till att stiga på i bak- och mittdörren på sina bussar. Beslutet togs för skydda förare och resenärer mot smittspridningen av covid-19 som ökade i samhället.

Den 9 februari tas de flesta restriktioner kopplade till covid-19 bort. I samråd med trafikföretagen har därför länstrafiken beslutat att öppna framdörrarna igen från den 10 februari.

Att resenärer nu ska stiga på via framdörren igen betyder att det går bra att köpa och aktivera biljett ombord på alla Länstrafiken Kronobergs region- och stadsbussar.

Följande restriktionsändringar påverkar kollektivtrafiken från den 9 februari:

• Råd om att använda munskydd vid trängsel i kollektivtrafiken försvinner.
  • Restriktioner för långväga kollektivtrafik försvinner.
  • Råd om att undvika trängsel i kollektivtrafiken försvinner.
  • Personer som är ovaccinerade ska fortsätta undvika trängsel och stora folksamlingar
  • Du ska fortsatt stanna hemma och undvika kontakt med andra om du är sjuk eller misstänker covid-19.

För mer information, kontakta:

Pär Welander, Trafikdirektör, 0470-58 30 44, par.welander@kronoberg.se

Om oss

Länstrafiken Kronoberg är en del av Region Kronoberg och har i uppgift upphandla, samordna, planera, utveckla och marknadsföra kollektivtrafiken i länet. Vi ansvarar även för samordning av andra trafikuppdrag efter särskild överenskommelse med respektive kommun eller Region Kronoberg.

Följ Länstrafiken Kronoberg

Senaste pressmeddelandena från Länstrafiken Kronoberg

Länstrafiken Kronoberg lämnar stabsläget12.1.2024 11:10:18 CET | Pressmeddelande

Den 10 december övertog trafikföretaget Connect Bus uppdraget att utföra linjetrafiken i Kronoberg. Starten av det 12-åriga avtalet har kantats av uppstartsproblem som drabbat resenärerna. Åtgärderna som Länstrafiken Kronoberg tillsammans med Connect Bus vidtagit för att komma tillrätta med problemen som uppstod i samband med uppstarten av det nya trafikavtalet ger nu effekt och ytterligare åtgärder och förbättringsaktiviteter är planerade att genomföras framöver vilket innebär att länstrafiken nu lämnar stabsläget.