Einar Mattssons arbete och samarbeten för ökad trygghet

Leif Eriksson, förvaltare för en del av Einar Mattssons bestånd i sydvästra Stockholm, hanterar inte bara hus, utan jobbar också aktivt med tryggheten i området tillsammans med andra. Vissa insatser kan fastighetsägare själva göra, andra insatser får större effekt om flera fastighetsägare gör dem tillsammans och samtidigt. Dessutom med stöttning av och dialog med lokal polis och föreningsliv. Här spelar trygghetsvandringarna en stor roll.

Bild på öppen lägenhetsdörr i trapphus i Sätra
100% nöjdhet med trygghet i trapphus hos Einar Mattsson, foto: Mattias Hamrén

Trygghetsvandringar i Skärholmen
För Leif, som arbetar med fastighetsbeståndet i Vårberg och Sätra, är samarbetet med övriga fastighetsägare på trygghetsvandringarna givande. Dels lär man känna varandra, dels ser de andra saker som kan förbättras. Inte minst så får alla en helhetsbild för hur hela Skärholmens trygghet kan öka. Dessutom medverkar ibland även lokala politiker, som vill få en bild av nuläget och vilka åtgärder som kan komma att behöva fattas med politiska beslut.

Strukturerad uppföljning
Trygghetsvandringarna är strukturerade och ger tillfälle att följa upp att det fastighetsägarna pratat om också är åtgärdat.

Under trygghetsvandringarna, som sker i olika fastighetsägares områden varje gång, följer vi en checklista. Vi följer också upp tidigare protokoll och ser om det fastighetsägaren planerat in tidigare är åtgärdat. Det kan ha varit klotter, trasiga lampor, brytmärken efter inbrottsförsök eller annan åverkan på husen. Det kan också handla om att klippa ner häckar och buskage, så att utemiljön känns öppen och gör det lätt se personerna som vistas där, berättar Leif Eriksson.

100 % nöjdhet för trygghet i trappuppgångarna efter åtgärder
I de kundmätningar som genomförs med bland Einar Mattssons hyresgäster fick man full pott för ”personlig trygghet i trapphus”. Efter ombyggda portar, elektroniska inpasseringssystem, förstärkta och mer svårforcerade massiva ekdörrar med brytskydd och slutbläck, så upplevs trapphusen som alltigenom trygga.

Strategi för social hållbarhet
Einar Mattsson har sedan bolaget bildades 1935 haft ett arbete som kan stavas social hållbarhet. Einars personliga drivkraft var att alla skulle få bättre boenden. Sedan dess har arbetet landat i en strategi som utgör en tydlig linje för alla oss som arbetar på Einar Mattsson. Koncernen erbjuder genomtänkta hus och lösningar som skapar värde för medvetna kunder som vill ha ett bättre och enklare liv, vilket gör att de känner sig respekterade, stolta och trygga.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Med genomförandekraft i alla konjunkturer är koncernen bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven. Läs mer om oss på einarmattsson.se och Facebook .

”Det är alltid lika spännande att hitta sätt att förbättra sig själv och resultaten” — fredagsporträttet med Cecilia Thand23.2.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

Omtyckt, serviceminded och kommunikativ är några av alla positiva attribut kring ROT-projektledare Cecilia Thand. Med stort intresse kring hållbarhet och en outsinlig källa av energi och positivism är det enkelt att samarbeta med Cecilia. Kärleken till äldre hus är påtaglig och antalet konserter hon besökt är slående. Lär känna Cecilia i dagens fredagsporträtt:

Från återbruk till förberedande av solceller – modernisering av balkonger och tak på Lilla Essingen21.2.2024 05:55:00 CET | Nyheter

På Lilla Essingen äger Einar Mattsson-koncernen flera fastigheter och på två av dem har tak och balkonger renoverats. Vi har även förstärkt och förberett taken för att kunna montera solceller. Balkongerna på Strålgatan 7 har återfått sitt historiska utseende med veckad plåt samtidigt som dagens säkerhetskrav uppfyllts och nytt ytskikt lagts på. På Strålgatan 11 kunde balkongerna återbrukas.

”Vi är ett transparent, trovärdigt bolag med stor omtanke och lång erfarenhet” — fredagsporträttet med Niklas Svensson16.2.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

Med en lugn och trygg blick möter du Niklas Svensson, en av våra entreprenadingenjörer. Med en fot i skärgården, ibland som kapten på en båt, och den andra bland byggkranar, så balanserar Niklas upp livet. Han är stolt över Einar Mattssons högkvalitativa bostäder och koncernens långsiktighet. Här berättar han mer om sitt jobb och sig själv i dagens fredagsporträtt: