Vänsterpartiet motionerar: Låt alla elever få rätt till förskoleklass!

I Sverige gäller skolplikt från det år ett barn fyller 6 år. Men i samband med införandet av obligatorisk förskoleklass förefaller skolgången för barn med funktionsnedsättning ha glömts bort. Inom den anpassade grundskolan finns i nuläget inte förskoleklass, detsamma gäller inom särskilda undervisningsgrupper och inom grundskolor med specifik kompetens för elever med särskilda behov.

Carin Gustafsson (V) & Anfal Mahdi (V). Fotograf måste anges i tryck: Emmalisa Pauly

- Både vuxna och barn med funktionsnedsättning har genom alla tider strukturellt diskriminerats av samhället vilket är helt oacceptabelt. Det är därför oerhört oroväckande att så sent som vid den obligatoriska förskoleklassens införande så missades återigen dessa barn och deras behov, säger Carin Gustafsson, kommunfullmäktigeledamot och den ena av motionärerna.

För de elever som har behov av undervisning i anpassad grundskola kvarstår framförallt alternativet att begära uppskjuten skolplikt eller starta i årskurs 1, men även barn med funktionsnedsättning ska ha rätt till 10 års grundskola enligt likvärdighetsprincipen menar Vänsterpartiet.

I Malmö stad finns idag skolor och klasser med specifik kompetens för elever med särskilda behov. Undervisningen anpassas efter de behov som elever har utifrån sin funktionsnedsättning; exempelvis hörselnedsättning, motorisk funktionsnedsättning eller autism. Men förskoleklass saknas alltjämt inom dessa verksamheter. Eleven får således gå i en förskoleklass på en annan grundskola under ett helt år innan ansökan om plats i särskild undervisningsgrupp eller på skola med specifik kompetens kan göras.

- För dessa elever innebär ett skolbyte en otroligt stor och i ärlighetens namn onödig omställning. Dessa elever tvingas gå i alltför stora förskoleklasser och riskerar att möta personal utan spetskompetens om funktionsnedsättningar, anpassningar eller särskilt stöd, säger Anfal Mahdi, oppositionsråd och den andra motionären.

Vänsterpartiet lämnar därför in en motion till Malmö kommunfullmäktige där grundskolenämnden föreslås ges i uppdrag att skapa förskoleklasser inom den anpassade grundskolan. Vi föreslår att det ska skapas möjlighet för mottagande i särskilda undervisningsgrupper för elever i förskoleklass och skapa förskoleklasser inom skolor med specifik kompetens för elever med särskilda behov i de fall som förskoleklass inte redan finns i verksamheten.

- Intresse- och brukarorganisationerna slår år efter år larm om hur dessa elever missgynnas. Med denna motion hoppas Vänsterpartiet att Malmö tar ett steg närmre en jämlik och likvärdig skolgång för alla elever, avslutar Carin Gustafsson.