Maria Lindström omvald som ordförande för Fastighetsägarna i Kalmar län

Fastighetsägarna i Kalmar län har haft årsmöte. Medlemmarna beslutade då att välja om Maria Lindström, Lihag Fastigheter AB i Kalmar/Nybro, som ordförande. Årsmötet utsåg även två nya medlemmar i kretsen: Caroline Turkowitch,  LW Fastigheter i Kalmar och Fredrik Nilsson, Nilsson-fastigheter i Kalmar.

Omvalda ordföranden Maria Lindström tillsammans med Jonas Hellberg, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna

Den 29/11 hade Fastighetsägarna i Kalmar län sitt årsmöte. Organisationen växer konsaterade den omvalda ordföranden. - Under 2023 har vi haft 343 medlemmar, en ökning med fyra stycken jämfört med i fjol. Det känns bra med tanke på att branschen befinner sig i en besvärlig och utsatt situation, säger Maria Lindström.

Som gäst på årsmötet deltog landshövding Allan Widman. Han talade bland annat om länsstyrelsen roll i det civila försvaret (skyddsrum mm), lågkonjunkturen och det sjunkande bostadsbyggandet i länet.

Årsmötet utsåg sex ledamöter som ska utgöra Kalmarkretsen. Fyra ledamöter valdes om: Maria Lindström, Lihag Fastighets AB, Kalmar, Ulf Andersson, FastiNy Förvaltning AB, Nybro, Jonas Molinder, Tegnanders Fastighetsförvaltning, Kalmar och Mats Åborn, Herman Nilssons Trävaru, Oskarshamn. Två nya ledamöter utsågs: Caroline Turkowitch, LW Fastigheter, Kalmar och Fredrik Nilsson, Nilsson-fastigheter, Kalmar.

Vi gör det möjligt att verka som fastighetsägare

Hos oss är cirka 15000 fastighetsföretag och bostadsrättsföreningar medlemmar. Vi gör fastighetsbranschens röst hörd. Fastighetsägarna ger branschens perspektiv och skapar goda förutsättningar för framtidens fastighetsägande. Vi arbetar för goda finansiella förutsättningar, rättvis hyressättning och stabila offentliga regelverk – för en väl fungerande hyresmarknad.

Sverigebarometern 2024: fortsatt ansträngd ekonomi för många fastighetsägare29.2.2024 07:30:48 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett tufft år på fastighetsmarknaden. Höga kostnader och fallande reallöner halverade bostadsbyggandet samtidigt som handeln med fastigheter minskade med drygt 60 procent. Förväntan om lägre räntor och starkare konjunktur ger hopp om en vändning under 2024. Under tiden fortsätter många fastighetsägare att kämpa med svag lönsamhet. Det framgår av Fastighetsägarnas Sverigebarometer, som presenteras i dag.

Landets första rekommendationen från skiljeman klar: Hyrorna i Göteborg ska höjas med 5,3 procent26.2.2024 20:54:09 CET | Pressmeddelande

I början av året vände sig Fastighetsägarna GFR till Hyresnämnden för att få en skiljeman utsedd som skulle avgöra hyresförhandlingarna om 2024 års hyror i Göteborg. Ansökan omfattade omkring 25 000 lägenheter. Under måndagskvällen kom rekommendationen. Skiljemannen anser att en rimlig hyreshöjning för 2024 är 5,3 procent. Fastighetsägarna är djupt kritiska till nivån och till att rekommendationen inte är tydligt motiverad.