Över 1 miljon barn har besökt en Arlagård

De senaste 30 åren har närmare 1,2 miljoner barn besökt en bondgård inom ramen för Arla Minior. Mjölkbonden Pehr Hansson i Kungsbacka har varit med sedan starten 1993.
– Syftet är att visa barnen var mjölken och maten kommer ifrån. När man lyckas så minns de besöket resten av livet, säger han.

Glaset med den röda Arlakossan finns i många kök runtom i landet. Det är inte ovanligt att ledsna föräldrar hör av sig till Arlas konsumentkontakt och vill ha ett nytt om det gått sönder. Foto: Arla

Arla erbjuder elever i årskurs 1–3 bondgårdsbesök. Verksamheten kallas Arla Minior och firar i år 30-årsjubileum. Från Jämtland i norr till Skåne i söder finns i dag cirka 150 gårdar som tar emot ungefär 25 000 skolbarn om året. De flesta gårdar bokas genom att läraren själv kontaktar bonden, men i skoltäta Stockholm och Göteborg ordnar Arla busstransport och besöket bokas via företagets sajt.

Arlabonden Pehr Hansson driver tillsammans med sin kompanjon Magnus Svedman en av bussgårdarna, Sves gård utanför Kungsbacka. Under 2023 har de tagit emot ungefär 1 500 barn. Flest skolklasser kommer i mars, men även oktober-november är besökstäta månader på Sves gård.

– Oftast är det jättekul, men ibland kan det vara lite stökigt. Men så är det ju med barn, säger Per Hansson med ett stort leende.

– Många människor, framför allt i storstäderna, har helt tappat kontakten med lantbruket. Förr i världen fanns en närmare koppling. Miniorbesöken är ett bra sätt för barnen att lära sig mer om djur, natur och hur det funkar på en bondgård.

Under årens lopp har frågorna varit många. Och nu börjar de första miniorerna från 1990-talet att få egna barn som kommer ut på gårdarna.

– Ofta vill eleverna veta vad korna heter, hur mycket de bajsar, när får de sin första kalv eller om kalvarna har tänder när de föds. På senare år har det blivit fler frågor om tekniken i ladugården – numera finns det ju robotar som sköter mycket på gården, till exempel mjölkning, foder och städning, säger Pehr Hansson och fortsätter:

– En kul historia var när jag hälsade barnen välkomna och berättade att vi har 250 kor och 180 kvigor. Vet ni vad kvigor är, frågade jag. En liten tjej räckte upp handen och svarade: Jo, det är såna som hjälper till i köket.

Besöket tar två timmar. Eleverna får träffa kor, kvigor, kalvar, tjurar och ofta även andra djur. Det bjuds på mjölk och barnen har med sig egen matsäck.

– Det är ett härligt sätt att komma ut på landet, hälsa på kalvarna och se var maten kommer ifrån. När barnen lämnar är de certifierade miniorer, som vet varför korna har fyra magar samt hur mycket mat och vatten de behöver få i sig för att det ska komma mjölk.

Pehr Hanssons släkt har bedrivit lantbruk på Sves gård sedan 1724. Så håll utkik, nästa år vankas 300-årsjubileum.

Fakta om Arla Minior

Elever som går i årskurs 1–3 kan be sin lärare att boka ett bondgårdsbesök på www.arla.se/minior. Barnen får uppleva livet på gården, komma nära djuren och se var mjölken kommer ifrån. Besöket ses som en integrerad del av undervisningen. Därför finns det även skolmaterial att ladda ner.

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, Keso och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i drygt 140 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.