Fortsatt trögt för tjänstesektorn

Tjänstekonjunkturen fortsätter att försvagas. Nedgången omfattar alla branscher och nu vänder även arbetsmarknaden nedåt.

Patrick Joyce, chefekonom på Almega

– Tjänsteföretagen kläms av minskad efterfrågan från hushållen samtidigt som en svagare export innebär att industrins inköp av tjänster minskar. Ovanpå detta slår raset i byggsektorn hårt mot vissa tjänstebranscher, säger Patrick Joyce, chefekonom på tjänsteföretagens organisation Almega.

Inköpschefsindex (PMI) för den privata tjänstesektorn föll i november till 48,3 jämfört med 48,5 i oktober. PMI har nu visat fallande produktion i tjänstesektorn under åtta av elva månader hittills i år.

– Orderstocken hos tjänsteföretagen är den minsta sedan pandemin. Och den fortsätter att minska. Detta tyder på att vändpunkten kommer dröja, säger Patrick Joyce.

Enligt inköpschefsindex fortsätter tjänsteföretagen visserligen att nyanställa, trots den fallande konjunkturen. Men andra data som Almega har tillgång till tyder på att arbetsmarknaden redan har vänt nedåt och att tjänsteföretagen nu minskar antalet anställda.

– Under förra året skapades sju av åtta nya jobb i den privata tjänstesektorn. Under nästa år kommer jobben i tjänstesektorn att bli färre, vilket tyvärr innebär att arbetslösheten kommer att stiga markant, säger Patrick Joyce.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.

Almega presenterar tillväxtpaket för ett starkare Sverige24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter flera år av akuta krisinsatser finns nu utrymme för långsiktiga reformer som stärker Sveriges tillväxtkraft. “Almega vill se skattelättnader för såväl anställda som arbetsgivare men även satsningar på arbetsmarknadsutbildningar och kompetensutveckling. Sedan måste regeringen tänka om gällande arbetskraftsinvandringen”, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.