Pris för bästa artikel om hållbart resande

Tyska Turistbyrån vill främja fler och mer klimatsmarta resor. Under 2023 har turistbyrån visat hur det går att resa på ett annat sätt under kampanjen Feel Good. Nu avslutas året med en prisutdelning i samma tecken.

Övernattning vid vattnet
Hållbart resande, skönt för både miljön och ögat @ Günter Standl, GNTB

Germany National Tourist Office i Frankfurt har utlyst en tävling för bästa publicerad artikel om hållbart resande. I varje land, där Tyska Turistbyrån har ett kontor, kommer en artikel att utses och förtjäna epitetet ”Årets bästa 2023”. Har du skrivit en artikel, som publicerats under 2023 och som berör minst 3 av följande 10 punkter är du välkommen att skicka in ditt bidrag.

• Tyskland utanför allfarvägen
  • Stanna lite längre för återhämtning på plats
  • Välj certifierade hållbara boenden
  • Spara plast och förpackning, tex genom återanvändning av vattenflaskor
  • Upplev semestern till fots, per cykel eller varför inte kanot?
  • Pröva det regionala köket
  • Traditioner och evenemang på plats
  • Original souvenirer från regionen
  • Res med mindre packning
  • Res klimatsmart

Skicka in din publicerade artikel om hållbara resor till eller i Tyskland – du kan vinna ett fint pris! Deadline är den 6 januari 2024 och vinnaren utses den 19 januari 2024.

Tänk på att skicka med en PDF, med länk till mediet, datum och vilken räckvidd artikeln nådde, eller information om räckvidd på annat sätt. De artiklar som har kommit in till turistbyrån under året är självklart med och tävlar.

I juryn sitter Tyska Turistbyrån och Tyska Ambassadens Pressavdelning och första pris är en presentkorg med mestadels tyska delikatesser (värd ca 1.000 kronor). Priset tillkännages i våra sociala kanaler.

Maila ditt bidrag till matthias.hoffmann@germany.travel

Övernattning vid vattnet
Hållbart resande, skönt för både miljön och ögat