Centerpartiet i Västra Götaland

Regionfullmäktige debatterar nya lönekravet för arbetskraftsinvandrare

På regionfullmäktige idag debatteras det nyligen införda lönekravet för arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU. Sverige står inför en utmaning med brist på arbetskraft både inom det offentliga och privata näringslivet. Kompetensbristen utgör en allvarlig risk för välfärden och hämmar tillväxten.

Sveriges Kommuner och Regioner varnar för kompetensbristen som de beskriver som en tickande bomb, även Svenskt Näringsliv ser den som alarmerande. Beslutet att skärpa försörjningskravet för arbetskraftsinvandrare utanför EU kommer enligt Centerpartiet göra det ännu svårare för kommuner, regioner och företag att hitta och anställa kompetent arbetskraft.

Det ökade kravet sätter press på redan hårt belastade verksamheter och hindrar företag från att expandera som önskat. Inom besöksnäringen, de gröna näringarna och IT-sektorn blir konsekvenserna särskilt påtagliga. Inom den offentliga sektorn riskerar hundratals vårdarbetare, vårdbiträden och undersköterskor, samt sjuksköterskor och läkare som arbetar för att erhålla svenska licenser, att utvisas.

De nya reglerna, i kraft från den 1 november, kräver att individer tjänar minst 27 360 kronor per månad för att få stanna i Sverige. Detta kan leda till att människor som bott i Sverige under lång tid, talar svenska och är anställda, mister sina jobb och tvingas till en osäker framtid utanför landet. Det beräknas att upp till 15 000 personer kan påverkas, individer som är av stor betydelse för Sveriges tillväxt och samhälle.

I verkligheten behöver Sverige öka arbetskraftsinvandringen för att möta kraven från den pågående industriella expansionen, särskilt här i Västsverige, och för att hantera klimatomställningen. För att Sverige ska förbli konkurrenskraftigt på världsmarknaden krävs attraktiva villkor för arbetskraftsinvandring.

Centerpartiets regionråd riktar en interpellation till regionstyrelsens ordförande och efterfrågar en noggrann analys av hur de nya reglerna kommer påverka Västra Götaland. Frågor om hur många personer som berörs inom det privata och det offentliga kommer att tas upp.

Interpellationen bifogas.

Centerpartiet i Västra Götaland

Centerpartiet i Västra Götaland vill ha ett tillgängligt, företagsamt och mer hoppfullt samhälle, där du själv bestämmer hur din vardag fungerar bäst. Nära vård betyder att vården ska finnas där du behöver den – på vårdcentralen, i din telefon, hemma eller på sjukhuset.

Vi i Centerpartiet vill knyta samman hela Västra Götaland. Öka närheten mellan stad och landsbygd, så att invånarna kan bo och leva i hela regionen. Och vi möter klimatutmaningarna med smarta lösningar som skapar fler jobb. När fler människor har ett jobb att gå till kan Sverige också i framtiden ha en bra välfärd och ett starkt socialt skyddsnät. Centerpartiet för Västsverige framåt

Följ Centerpartiet i Västra Götaland

Senaste pressmeddelandena från Centerpartiet i Västra Götaland

Grönblå Samverkan presenterar en satsning om 500 miljoner kronor för att korta vårdköerna inom sjukvården14.5.2024 09:33:30 CEST | Pressmeddelande

Centerpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna tilldelar i sina respektive budgetar för 2025 en engångssumma på 500 miljoner kronor till den Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden för att upphandla vårdkapacitet. Syftet är att förbättra tillgängligheten, korta köerna och öka måluppfyllelsen för vårdgarantin. Västra Götalandsregionens största utmaning handlar om att komma till rätta med vårdköerna. Även om betydande resurser har tillförts har inte regionens sjukhus levererat tillräckligt mycket vård. Våra egna sjukhus spelar en central roll, men när tusentals patienter har väntat för länge på vård behöver vi överväga fler lösningar.