Välkommen till pressträff

Den 12 december sammanträder regionstyrelsen i Region Skåne. Vänsterpartiet Skåne bjuder in till pressträff.

Regionråd Alexandra Thomasson kommenterar aktuella ärenden från dagordningen, bland annat initiativärendet om att införa vårdlotsar för att guida patienter och personal kring rätt till vård för personer utan uppehållstillstånd:

• Vi vet att det finns stora brister i tillgången till vård för personer som är i asylprocess eller fått avslag på sin ansökan. Det handlar ofta om att man är rädd för att söka den vård man har rätt till, även när det exempelvis gäller barn. Kunskapen i primärvård och akutvård om vilken rätt människor har till vård måste öka, därför tog vi initiativ till förlaget om vårdlotsar i den skånska vården, säger Alexandra Thomason.

Tid: tisdag 12/12 13.00

Plats: Regionhuset Malmö, Dockplatsen 26.

Rum: Arvid Posse

Anmälan görs i receptionen.

Bädda för hållbar, enkel och effektiv transport genom Skåne9.2.2024 12:27:32 CET | Pressmeddelande

Under dagens möte med regionala utvecklingsnämnden la Vänsterpartiet ett initiativ för att förbereda regionen på sin del av uppbyggnaden av framtidens transportsystem. Orosmolnen är många, men med rätt förberedelser och helhetssyn kan vi tillsammans arbeta för en omställning inom transportsektorn som är hållbar, enkel och effektiv för den som ska resa och för gods att fraktas med så lite påverkan på miljö och klimat som möjligt, menar Vilmer Andersen, representant i regionala utvecklingsnämnden.