Mejeriet i Östersund satsar på fyrkantigt
Tillverkningen av de runda ostarna Jämtländsk hushållsost, Boxholms gräddost och Boxholms årslagrade upphör i slutet av januari 2024. Bakgrunden är vikande försäljning och dyr produktion. Framöver blir det fokus på fyrkantiga familjefavoriter.
Försäljningen av Jämtländsk hushållsost och Boxholms gräddost har minskat under flera års tid. Trenden har förstärkts av det tuffa ekonomiska läget. Dessutom innebär tillverkningsprocessen av de runda ostarna mycket manuellt arbete och är därför dyr.
– Vi har nu nått en punkt där det inte längre är ekonomiskt försvarbart att fortsätta produktionen. Som bondeägt mejerikooperativ ser vi hela tiden över kostnader och effektivitet för att vara konkurrenskraftiga. Det är så vi kan se till att Arlabönderna får bra betalt för sin mjölk och vi kan erbjuda prisvärda svenska mejeriprodukter, säger mejerichef Kenneth Severin.
De cirka 60 medarbetarna på mejeriet informerades om planerna tidigare i dag.
– Vi har nu nära dialog med facket om vilka konsekvenser detta kan få för produktionen på mejeriet, säger Kenneth Severin.
Det ekonomiska läget har lett till ökad efterfrågan på fyrkantiga ostar i lägre prisklass. De är dessutom enklare att förvara, producera och transportera. Största delen av osttillverkningen i Östersund består redan nu av Arla Familjefavoriter, alltså milda ostar som som Jämtgård, Storsjö, Gouda och Edamer.
– Våra fina fyrkantiga ostar är effektivare att tillverka och lättare att lagra, både på mejerierna och hemma i kylskåpet. De efterfrågas dessutom av allt fler konsumenter. Men Arla gör fortfarande massor av goda runda ostar på våra andra mejerier, säger Kenneth Severin.
Mejeriet i Östersund spelar en viktig roll för mjölkproduktionen i Jämtland. Även om de runda ostarna försvinner, så behövs lika mycket mjölk eftersom den mindre personalintensiva produktionen av fyrkantiga ostar går för högtryck. I dag finns 64 Arlagårdar i länet. Dessutom välkomnas några nya gårdar, som går över från kött till mjölk, in i kooperativet inom kort.
Mer att läsa
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder
Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, Keso och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i drygt 140 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Arla höjer mjölkpriset till bönderna i maj30.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med i morgon får bönderna inom Arla mer betalt för sin mjölk. Priset höjs med 5,2 öre per kilo både för konventionell och ekologisk mjölk.
Hon är Arlas nya jordbrukschef i Sverige17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. – Det ska bli jättespännande att arbeta i detta stora bondekooperativ. Jag ser verkligen fram emot att bidra i de viktiga ägarfrågorna inom Arla, säger hon.
Nio Arlabönder får guldmedalj av Kronprinsessan4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Måndagen den 15 april vankas stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. I år får 23 mjölkbönder, varav nio från Arla, guldmedaljer för mjölk av högsta kvalitet. Kronprinsessan delar ut medaljerna vid ceremonin.
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum