Nio Arlabönder får guldmedalj av Kronprinsessan

Måndagen den 15 april vankas stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. I år får 23 mjölkbönder, varav nio från Arla, guldmedaljer för mjölk av högsta kvalitet. Kronprinsessan delar ut medaljerna vid ceremonin.

Kronprinsessan har i år äran att dela ut guldmedaljer till de mjölkbönder som i hela 23 år har levererat mjölk av mycket hög kvalitet. Foto: Linda Broström/Kungl. Hovstaterna, LRF Mjölk och Arla

Måndagen den 15 april, under en ceremoni på Kungliga slottet i Stockholm, delar Kronprinsessan ut 23 guldmedaljer till mjölkbönder från hela Sverige. Nio av guldmedaljörerna är Arlabönder.

– Att producera mjölk av högsta kvalitet i nästan ett kvarts sekel är en imponerande bedrift och en avgörande gärning för Sveriges matproduktion och natur. Utan betande djur från mjölkgårdar skulle många av landets marker växa igen och förlora sin artrikedom. Vi är så stolta över våra nio ägare som ska prisas av Kronprinsessan, stort grattis, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

Det är en ära att få guldmedaljen

Arlabönderna Therese och Magnus Addén är andra generationens guldmedaljörer och det ser lovande ut också för nästa generation. Sonen är inne på sitt åttonde år med mjölk av högsta kvalitet och ska få utmärkelsen bronsplaketten. Tillsammans driver familjen en gård med 100 mjölkkor utanför Borgholm på Öland.

– Det är en ära att få guldmedaljen och jag är jätteglad att vi nått hit. Jag minns när mina föräldrar åkte och hämtade sin 1998. Då var jag hemma och mjölkade korna och tänkte att den där ska även jag klara. Och om några år tar sonen kanske hem gårdens tredje guldmedalj, säger Magnus Addén.

På gården tycker man att det är positivt att fler har fått upp ögonen för att det behövs en svensk livsmedelsproduktion. Med mjölken och betande djur får man också naturvärden som biologisk mångfald.

– Mjölkgårdarna är en viktig del av beredskapen. Vi kan inte vara så beroende av import som vi är i dag. Våra kor gör dessutom en insats för landskapet när de betar och håller öppet. Vi får också höra att folk tycker att det ser trevligt ut med djuren. Jag tror ingen vill se ett igenvuxet Öland, säger Magnus Addén.

Guldmedaljen – mjölk av högsta kvalitet i 23 år

Med guldmedaljprogrammet uppmärksammar LRF Mjölk och mejeriföretagen gemensamt mjölkböndernas kvalitetsarbete. Guldmedaljen delas ut till den som levererat mjölk av mycket hög kvalitet i minst 23 år och priset har delats ut sedan 1958.

Mer om guldmedaljprogrammet

Mer om guldmedaljörerna

Mer om guldmedaljörerna Therese och Magnus Addén

De öländska Arlabönderna Therese och Magnus Addén tar emot medaljen vid ceremonin i Stockolm den 15 april. Foto: Privat