Arla höjer mjölkpriset till bönderna i maj

Från och med i morgon får bönderna inom Arla mer betalt för sin mjölk. Priset höjs med 5,2 öre per kilo både för konventionell och ekologisk mjölk.

Mjölkpriset till Arlabönderna klättrar över 5 kronor per kilo för första gången sedan mars 2023. Foto: Arla

I maj höjs priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla. Både den konventionella och ekologiska mjölken går upp med 5,2 öre per kilo. Efter höjningen blir det så kallade a contopriset för konventionell mjölk 503,0 öre per kilo och 570,0 öre per kilo för ekologisk.

Ingen hållbarhet utan lönsamhet

Svenska mjölkbönder har gjort stora investeringar i djuromsorg och hållbarhet de senaste åren. Och behovet av klimat- och miljöanpassning fortsätter att öka.* Om Sverige ska klara av den gröna omställningen i lantbruket behöver dock alla delar i kedjan från gård till konsument vara med och dela på kostnaderna, menar Arlas Sverige-vd Cecilia Kocken.

– Jag är glad över att vi kan göra en ny höjning av priset till våra ägare Arlabönderna. Men livsmedelskedjor, politiker och konsumenter behöver framöver hjälpas åt att finansiera produktionen av klimat- och miljösmarta livsmedel. Bönderna kan inte stå för hela notan, säger hon.

Detta påverkar mjölkprisets utveckling

• De globala mjölkvolymerna fortsätter att vara något lägre.
  • Dagligvaruhandeln fortsätter sin positiva utveckling.
  • Industrimarknaderna är generellt stabila.

Marknadsöversikt

Invägd mjölkråvara: De globala mjölkvolymerna fortsätter att vara något lägre. I EU och Storbritannien minskade invägningen med 1 procent i januari, jämfört med samma månad i fjol. Men eftersom både fett- och proteinhalten var högre så sjönk den komponentjusterade produktionen bara med 0,2 procent. I USA minskade produktionen med 1,3 procent. Även här var dock fett- och proteinhalten högre, så de komponentjusterade februarisiffrorna landar ändå på samma nivå som förra året. På Nya Zeeland bidrog gynnsamma väderförhållanden till att produktionen ökade med 2,8 procent i februari.

Ost: Marknaden för hårdost är fortfarande stabil.

Mjölkpulver: Priserna på mjölkpulver steg något vid det senaste auktionstillfället vid Global Dairy Trade, GDT. I Europa låg priserna dock relativt stabila. Låga priser på skummjölkskoncentrat och god tillgång på mjölkpulver på grund av säsongen har hittills begränsat prisökningarna.

Smör: Priserna på grädde och smör gjorde en stark återhämtning efter påsk, när smöret steg med nästan 3,5 procent samma vecka och grädden ökade med 5 procent.

Fakta om Arlas mjölkpris

Arlas 8 000 mjölkbönder, varav 2 000 i Sverige, är både ägare av företaget och leverantörer av mjölken. Tillsammans har Arlabönderna beslutat att priset som de får betalt för mjölken ska vara gemensamt i kooperativets sju nordeuropeiska länder. På så vis är det möjligt att dela lika på både intäkter och kostnader. Priset baseras främst på protein- och fettinnehåll, samt den enskilda gårdens hållbarhetsarbete.

A contopriset ligger närmast det löpande priset som Arlabönderna får betalt under året. Det justeras varje månad. Här finns en graf för att följa mjölkprisets utveckling över tid. Priset som konsumenter betalar för mjölk och andra mejeriprodukter bestäms av butikerna.

För att uppmuntra och finansiera åtgärder som bidrar till att minska klimatutsläppen på gårdarna betalas sedan augusti 2023 en hållbarhetsersättning ut till den enskilda bonden tillsammans med det månatliga a contopriset. Målet är att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030.

* Enligt beräkningar från LRF är kostnaden för lantbrukets gröna omställning 80 till 85 miljarder kronor i investeringar och 10 till 11 miljarder kronor i kostnader för årliga åtgärder.

Arlas hållbarhetsersättning vinner pris15.5.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arlas hållbarhetsersättning som ger incitament för klimat- och hållbarhetsomställning för mjölkbönder vinner Svensk Kooperations pris för kooperativ utveckling år 2024. – Arlas hållbarhetsersättning är ett konkret exempel på hur kooperativa företag tar samhällsansvar, jobbar långsiktigt och gör det möjligt att genomföra den hållbara omställningen på ett lönsamt sätt, säger Anna Karin Hatt, ordförande i Svensk Kooperation.