Nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året
Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdecilitersförpackningar gjorda av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år – vilket motsvarar vikten av ungefär 19 personbilar.*
Arlas femdecilitersförpackningar för gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt har fram tills i dag varit av plast. Nu byts dessa ut mot FSC-märkta pappersbägare med en plastförstärkt insida.* I stället för aluminium får bägarna också en pappersfolie som är förstärkt med plast. Det är positivt eftersom aluminium kräver mycket mer energi att framställa.
Att minska mängden plast är en viktig del av Arlas hållbarhetsstrategi. Uppdateringen innebär att årsförbrukningen går från 51,3 till 18,9 ton plast – alltså en minskning med 32,4 ton eller 63 procent per år.
– Att förbättra våra förpackningar och dra ner på användningen av plast är avgörande både för oss som företag och för våra konsumenter. De nya pappersbägarna är därför ett steg i helt rätt riktning, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef för Arla Sverige.
De nya förpackningarna är lika enkla att källsortera som tidigare. Bägare och folie sorteras som papper och locket som plast. De mindre tvådecilitersförpackningarna för produkterna gjordes om till pappersbägare redan 2017.
Nyheterna finns snart i matbutikernas kylar
- Arla Köket® Eko turkisk yoghurt 10% 5 dl – anlände till butikerna i december förra året.
- Arla Köket® Crème fraiche 32% 5 dl och Lätt crème fraiche 13% – kommer under mars månad.
- Arla Ko® Gräddfil 12% 5 dl – kommer i mitten av april.
Arlas målsättningar för förpackningar
- 100 procent återvinningsbara förpackningar för Arlas egna varumärken år 2025 (2023: cirka 95 procent).
- 0 procent nytillverkad fossilbaserad plast i förpackningar för Arlas egna varumärken år 2030 (2023: cirka 83 procent).
* Enligt Naturvårdsverket väger en ny personbil i genomsnitt cirka 1 700 kilo.
* FSC = Forest Stewardship Council. Märkningen visar att materialet är tillverkat av trä från ansvarsfullt skogsbruk.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder
Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Hon är Arlas nya jordbrukschef i Sverige17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. – Det ska bli jättespännande att arbeta i detta stora bondekooperativ. Jag ser verkligen fram emot att bidra i de viktiga ägarfrågorna inom Arla, säger hon.
Nio Arlabönder får guldmedalj av Kronprinsessan4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Måndagen den 15 april vankas stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. I år får 23 mjölkbönder, varav nio från Arla, guldmedaljer för mjölk av högsta kvalitet. Kronprinsessan delar ut medaljerna vid ceremonin.
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
Arla investerar 210 miljoner euro för att säkra positionen som en viktig global mozzarellaproducent19.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla investerar i toppmodern teknik i Storbritannien för att möta kundefterfrågan, säkra konkurrenskraften och leverera tillväxt inom mozzarellakategorin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum