Arla investerar 210 miljoner euro för att säkra positionen som en viktig global mozzarellaproducent
Arla investerar i toppmodern teknik i Storbritannien för att möta kundefterfrågan, säkra konkurrenskraften och leverera tillväxt inom mozzarellakategorin.
I dag offentliggör Arla en investering på 210 miljoner euro i avancerad produktionsteknik vid Taw Valley-mejeriet i sydvästra England. Med den nya produktionskapaciteten kommer Arla att ha en ännu bättre position för att möta allt mer specifika krav från nyckelkunder och hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom den globala mozzarellaproduktionen.
– Vår mozzarellaverksamhet har haft en tvåsiffrig tillväxt de senaste fem åren och vi har starka relationer med nyckelkunder, särskilt inom global Foodservice. Det är från den mycket solida utgångspunkten som vi idag offentliggör investeringen, säger Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen och fortsätter:
– Vi vet också att vi måste arbeta hårt för att behålla den positionen bland de globalt ledande företagen i kategorin och följa vår strategi. Denna investering gör det möjligt för oss att fortsatt vara en av de ledande mozzarellaproducenterna, ge våra kunder ännu bättre service och samtidigt förbättra lönsamheten för våra ägares mjölk.
Innovation minskar lagringstiden
Investeringen i ny teknik skapar utrymme för ökad flexibilitet och innovationsmöjligheter för att möta kraven från kunder som vill ha en mozzarella som grillas eller smälter på ett visst sätt, eller har vissa töjningsegenskaper. Tekniken omfattas av flera patent och kortar lagringsprocessen från 14 dagar till en enda dag.
Den högkvalitativa osten som produceras i Taw Valley kommer att utöka Arlas nuvarande mozarellaproduktion med ytterligare volymer – och efterfrågan är stor. Merparten kommer att exporteras till globala Foodservice-kunder.
– Det här är ett utmärkt exempel på hur vi inom Arla hela tiden utvecklar våra processer, förbättrar vår effektivitet och förädlar våra produkter för att kunna uppnå våra strategiska ambitioner, skapa tillväxt och i slutändan säkra värde för våra ägare, förklarar David Boulanger, ansvarig för Supply chain globalt.
Byggnationen beräknas vara klar 2026 och de första produkterna från den nya anläggningen levereras året därpå. Investeringen kommer inte att påverka Arlas två andra mozzarellaanläggningar i Danmark.
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Hon är Arlas nya jordbrukschef i Sverige17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. – Det ska bli jättespännande att arbeta i detta stora bondekooperativ. Jag ser verkligen fram emot att bidra i de viktiga ägarfrågorna inom Arla, säger hon.
Nio Arlabönder får guldmedalj av Kronprinsessan4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Måndagen den 15 april vankas stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. I år får 23 mjölkbönder, varav nio från Arla, guldmedaljer för mjölk av högsta kvalitet. Kronprinsessan delar ut medaljerna vid ceremonin.
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
Nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året21.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdecilitersförpackningar gjorda av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år – vilket motsvarar vikten av ungefär 19 personbilar.*
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum