Arla

Arla investerar 210 miljoner euro för att säkra positionen som en viktig global mozzarellaproducent

Dela

Arla investerar i toppmodern teknik i Storbritannien för att möta kundefterfrågan, säkra konkurrenskraften och leverera tillväxt inom mozzarellakategorin.

Investeringen i Taw Valley-mejeriet är Arlas största någonsin i Storbritannien. Foto: Arla
Investeringen i Taw Valley-mejeriet är Arlas största någonsin i Storbritannien. Foto: Arla

I dag offentliggör Arla en investering på 210 miljoner euro i avancerad produktionsteknik vid Taw Valley-mejeriet i sydvästra England. Med den nya produktionskapaciteten kommer Arla att ha en ännu bättre position för att möta allt mer specifika krav från nyckelkunder och hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom den globala mozzarellaproduktionen.

– Vår mozzarellaverksamhet har haft en tvåsiffrig tillväxt de senaste fem åren och vi har starka relationer med nyckelkunder, särskilt inom global Foodservice. Det är från den mycket solida utgångspunkten som vi idag offentliggör investeringen, säger Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen och fortsätter:

– Vi vet också att vi måste arbeta hårt för att behålla den positionen bland de globalt ledande företagen i kategorin och följa vår strategi. Denna investering gör det möjligt för oss att fortsatt vara en av de ledande mozzarellaproducenterna, ge våra kunder ännu bättre service och samtidigt förbättra lönsamheten för våra ägares mjölk.

Innovation minskar lagringstiden

Investeringen i ny teknik skapar utrymme för ökad flexibilitet och innovationsmöjligheter för att möta kraven från kunder som vill ha en mozzarella som grillas eller smälter på ett visst sätt, eller har vissa töjningsegenskaper. Tekniken omfattas av flera patent och kortar lagringsprocessen från 14 dagar till en enda dag.

Den högkvalitativa osten som produceras i Taw Valley kommer att utöka Arlas nuvarande mozarellaproduktion med ytterligare volymer – och efterfrågan är stor. Merparten kommer att exporteras till globala Foodservice-kunder.

– Det här är ett utmärkt exempel på hur vi inom Arla hela tiden utvecklar våra processer, förbättrar vår effektivitet och förädlar våra produkter för att kunna uppnå våra strategiska ambitioner, skapa tillväxt och i slutändan säkra värde för våra ägare, förklarar David Boulanger, ansvarig för Supply chain globalt.

Byggnationen beräknas vara klar 2026 och de första produkterna från den nya anläggningen levereras året därpå. Investeringen kommer inte att påverka Arlas två andra mozzarellaanläggningar i Danmark.

Kontakter

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye