Anna är Uppsalas nya Resterkock

Under hösten har grundskolebarn tävlat i Resterkocken, en tävling om hur man med kreativitet kan rädda mat som annars hade blivit matsvinn. Anna Sjökvist i klass 3 på Nåntunaskolan blev Uppsalas främsta Resterkock med sitt recept på en räddarsmoothie. Hon har nu chans att vinna den nationella Resterkocktävlingen som avgörs i mitten av december.

Uppsalas Resterkockvinnare Anna Sjökvist.
Uppsalas Resterkockvinnare Anna Sjökvist. Uppsala Vatten

För Anna Sjökvist var inte det här första gången hon gjorde en smoothie på rester. I frysen och i den egna trädgården hittar hon ofta lämpliga ingredienser.

– Bananer som är på väg att bli bruna skivar vi upp och lägger i frysen för de är bra att göra smoothie på. Och förut fick vi så mycket äpplen att vi gjorde äppeljuice på det, säger Anna.

Resterkocken är en tävling som syftar till att utbilda barn och ungdomar i grundskolan att minska matsvinnet. Samtidigt får eleverna släppa loss kreativiteten kring hur rester och varor med kort hållbarhet kan användas.

Lokal jury utser lokal vinnare

Johanna Mellberg har utsett Uppsalas lokala vinnare. Hon är ägare och grundare av restaurangen Johanna & Mat är Uppsala lokal. En restaurang och cateringverksamhet med fokus på närproducerade och ekologiska råvaror, där menyn planeras utifrån säsong och för att inte ge upphov till matsvinn. Den kunskapen och sin tidigare erfarenhet som hem- och konsumentkunskapslärare hade Johanna användning av när hon skulle utse Uppsalas lokala vinnare i Resterkocken.

– Att barn och unga blir uppmuntrade i tidig ålder att våga prova i köket och lära sig planera och ta hand om rester är något som de har nytta av hela livet. Annas räddarsmoothie var ett kreativt bidrag där hon tog tillvara på frys- och kylrester men också vad man kan ha i sin trädgård. Det är smart att smaka sig fram om till exempel yoghurten är bra även om datumet har gått ut, säger Johanna.

Recept på Annas räddarsmoothie

Mango från frysen hade gått ut för länge sedan, den var isig men helt okej! Två konserverade ananasringar hittades i kylskåpet. Två äpplen, fallfrukt från trädgården. Yoghurt som gått ut, titta, lukta, smaka, helt okej! Detta blev en mycket god smoothie!

Räddat: Fryst mango, överblivna ananasringar, äpplen (fallfrukt), yoghurt som gått ut

Johannas tips för att minska matsvinnet hemma

• Ha koll på produkter i kyl och skafferi som är på väg att gå ut.
  • Satsa på att ha basvaror hemma som kan varieras på olika sätt. Man kommer långt på rotfrukter och en skvätt grädde.
  • Värm inte upp alla rester på en gång (om du inte vet att de kommer att gå åt) så kan de användas vid fler tillfällen.
  • Var kreativ och våga prova nya rätter!

Om Resterkocken

Resterkocken riktar sig till barn och unga i grundskolan och har som mål att minska matsvinnet samt öka kunskapen om livsmedlens hållbarhet och användningsområden. Tävlingen är ett initiativ från Sysav, VIVAB, LSR, Uppsala Vatten och ÖGRAB samt Svenljunga, Partille och Kristianstad kommuner.

Läs mer på Resterkocken på https://www.resterkocken.se/

Uppsala Vatten är med i Resterkocken då en av åtgärderna i Uppsalas avfallsplan är att genomföra strategiska målgruppsanpassade kommunikationsinsatser med syfte att förebygga avfall samt öka återanvändning och källsortering med särskilt fokus på bygg- och rivningsavfall, matsvinn och matavfall, textil, plast, elektronikavfall och farligt avfall samt öka kunskapen om farliga ämnen i varor och material.