Spark & Grow

Företag som ghostar sina kunder - en skamfläck på nätet

Dela

Vi lever i en digital era där nästan allt vi gör sker online. Vi shoppar, kommunicerar, lär oss och mycket mer via internet. Men det finns en företeelse som blivit allt vanligare, och som kan vara otroligt frustrerande – nämligen när företag "ghostar" sina potentiella kunder. De flesta är bekanta med termen när det kommer till dejting, men tyvärr har fenomenet hittat sin väg även in i företagsvärlden.

Hur många gånger har du själv fyllt i ett kontaktformulär på en webbsida för att ställa en fråga, begära en offert eller kanske bara för att få mer information om en produkt eller tjänst? Och hur många gånger har du blivit besviken över att inte få något svar alls? Jag har räknat – och bara under de senaste två veckorna har jag blivit ghostad av sju företag.

Tänk på det här scenariot:
Du går in i en butik, närmar dig en i personalen och börjar berätta om ditt ärende. Mitt i din mening vänder sig personen om och ignorerar dig helt. Hur skulle det kännas? Frustrerande, eller hur? Precis så känner sig många när de blir ghostade online.

Därför vill jag dela med mig av tre tips till alla företag därute:

  1. Gör inga formulär på nätet om du inte har tänkt svara. Det är bättre att inte ge falska förhoppningar än att erbjuda en kanal för kommunikation som inte används.
  2. Svara snabbt. I den digitala världen har vi korta uppmärksamhetsspann och glömmer lätt bort saker. Ett snabbt svar kan vara skillnaden mellan en ny kund och en förlorad möjlighet.
  3. Var mänsklig. Försök att göra det digitala mötet så likt ett fysiskt som möjligt. En personlig touch kan göra stor skillnad.

Det är inte bara jag som har blivit ghostad av företag. Tänk på alla möjligheter som går förlorade varje dag. För de företag som inte har koll på sitt digitala flöde, ta er tid att testa och se – kanske upptäcker ni att ni ghostar era potentiella kunder utan att ens vara medvetna om det.

I den digitala tidsåldern är kommunikation och svarstider viktigare än någonsin. Se till att ditt företag inte hamnar i skamvrån som ett "ghostande" företag. Låt oss alla sträva efter bättre kommunikation och respekt, oavsett om det är i den digitala eller fysiska världen.

Vill du skapa en mer mänsklig digital upplevelse för dina kunder?
Kontakta oss på Spark & Grow! Vi hjälper dig att utforma en strategi som inte bara ser till att din kommunikation är effektiv, men också att dina kunder känner sig värdefulla och uppskattade.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om oss

Spark & Grows passion ligger i att tillsammans med företag och organisationer identifiera, utveckla och stärka det som är unikt för varumärket.

Vi har många års erfarenhet av och spetskompetens inom marknadsföring, HR, automation och säljdrivande kommunikation och vi erbjuder både tjänster inom marknadsföring och inom HR. 

Målet är att du ska stärka din marknadsposition, skapa en bra arbetsplats och få rätt förutsättningar på plats för att skapa framgång.

Följ Spark & Grow

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spark & Grow

Isabella Löwengrip och Sheila Arnell: ”Nu ändrar vi format och blir ännu mer tillgängliga”15.11.2024 16:54:11 CET | Pressmeddelande

Varje vecka lockar entreprenören Isabella Löwengrip och bästa vännen tillika yogaprofilen Sheila Arnell tusentals lyssnare till sin podd, Isabella söker Sheila. Sedan 2020 bjuder de in följarna till personliga samtal om alltifrån känslan av att vara sårbar och otillräcklig, till framtidsdrömmar, hälsotips och vardagssituationer. Den 17 november släpper duon för första gången sin podd i nytt format; vodcast.

Spark & Grow utmanar traditionella konventioner inom Employer Branding med projektet "Meliva - Med hjärtat på rätt plats"8.4.2024 17:12:22 CEST | Pressmeddelande

Spark & Grow har utmanat standarden för employer branding i Sverige genom att deras innovativa projekt "Meliva - Med hjärtat på rätt plats" nu tävlar i toppen av den ansedda tävlingen Employer Brand SM, Magnet Awards inom kategorin Kultur & Engagemang. Detta erkännande understryker byråns förmåga att skapa engagerande arbetskulturer på ett kostnadseffektivt, transparent och tidsbesparande sätt.

Konsten att vara en bra beställare av kommunikation27.9.2023 09:33:00 CEST | Blogginlägg

Som marknadschef ställs du ständigt inför utmaningen att kommunicera ditt företags värdeerbjudande på ett sätt som engagerar och når rätt målgrupp. Ett av de mest effektiva sätten att göra detta på är genom välgenomtänkta kommunikationskampanjer. Men att vara en bra beställare av dessa kampanjer kan vara svårare än man tror. Varför är det så? Och hur kan du som marknadschef förbättra ditt arbete i den här rollen?

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye