Konsten att vara en bra beställare av kommunikation
Som marknadschef ställs du ständigt inför utmaningen att kommunicera ditt företags värdeerbjudande på ett sätt som engagerar och når rätt målgrupp. Ett av de mest effektiva sätten att göra detta på är genom välgenomtänkta kommunikationskampanjer. Men att vara en bra beställare av dessa kampanjer kan vara svårare än man tror. Varför är det så? Och hur kan du som marknadschef förbättra ditt arbete i den här rollen?

Kommunikation är en konst, inte en vetenskap
Det första vi behöver komma ihåg är att kommunikation är en konstform. Det finns inget entydigt rätt eller fel, vilket kan göra det svårt att definiera exakt vad man vill ha. Som beställare behöver du ha en klar vision för vad du vill uppnå med din kampanj, men du behöver också vara öppen för kreativa lösningar som din byrå presenterar.
Var modig i dina val
I dagens snabbföränderliga medielandskap kan det vara lockande att följa strömmen och köra på beprövade koncept. Men de mest framstående kampanjerna är ofta de som vågar sticka ut, de som vågar vara annorlunda. Modet att tänka utanför boxen och att ta risker kan leda till banbrytande kampanjer som verkligen gör avtryck. Vill du veta mer om hur man blir modigare i sina marknadsföringsval? Läs vårt blogginlägg om att våga ta steget och bli modigare: "Hur man blir en modig marknadschef".
Förståelse för din målgrupp
En vanlig fallgrop är att man som marknadschef tror att man vet exakt vad målgruppen vill ha, baserat på tidigare erfarenheter eller antaganden. Men världen förändras ständigt, och det gör också din målgrupp. Att regelbundet ta reda på vad de faktiskt tycker och känner kan ge värdefulla insikter som gör din kampanj mer träffsäker.
Tydlig kommunikation med din byrå
Ett av de största misstagen man kan göra är att inte kommunicera tydligt med sin byrå. Det är viktigt att vara tydlig med dina förväntningar, men också att lyssna på deras expertis. Ett nära samarbete där båda parter känner att de kan tala öppet och ärligt leder oftast till de bästa resultaten.
Våga utvärdera och justera
Ingen kampanj är perfekt från start. Våga utvärdera resultaten, ta till dig feedback och var beredd att göra justeringar om det behövs. Flexibilitet kan vara nyckeln till en framgångsrik kampanj.
Som stöd i ditt arbete har vi skapat en guide som hjälper dig att förstå de olika stegen i processen och vilka saker du bör tänka på som beställare. I guiden hittar du även en checklista som kan vara till stor hjälp i planeringsfasen.
›› Länk till vår guide med checklista ‹‹
Att vara en bra beställare av kommunikationskampanjer är en utmaning, men med rätt inställning, verktyg och samarbete kan du säkerställa att din kampanj blir den bästa möjliga.
Nyckelord
Kontakter
Therese BengtssonVD och Grundare
Tel:073-630 90 66therese.bengtsson@sparkgrow.seLänkar
Om oss
Spark & Grows passion ligger i att tillsammans med företag och organisationer identifiera, utveckla och stärka det som är unikt för varumärket.
Vi har många års erfarenhet av och spetskompetens inom marknadsföring, HR, automation och säljdrivande kommunikation och vi erbjuder både tjänster inom marknadsföring och inom HR.
Målet är att du ska stärka din marknadsposition, skapa en bra arbetsplats och få rätt förutsättningar på plats för att skapa framgång.
Följ Spark & Grow
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spark & Grow
Carola lanserar sina första egendesignade solglasögon Confidence14.8.2025 09:13:41 CEST | Pressmeddelande
En av Sveriges mest älskade artister, Carola Häggkvist, lanserar nu sina första egendesignade solglasögon Carola Confidence. Modellen, framtagen i samarbete med svenska AJSEE, är inspirerad av den klassiska pilotlooken och kombinerar tidlös design med modern edge.
Spark & Grow lanserar Employer Movement – vill förändra arbetsgivarvarumärkets framtid6.5.2025 14:15:00 CEST | Pressmeddelande
Synen på employer branding håller på att förändras i grunden. Spark & Grow lanserar nu Employer Movement, ett banbrytande initiativ som tar företagens arbete med arbetsgivarvarumärket, från långa strategidokument och tungrodda processer till faktisk handling, aktivering och konkret förändring. Allt för att skapa lönsam framåtrörelse och ett holistiskt varumärke som förtjänar en plats i både medarbetarnas och kundernas liv.
Spark & Grow breddar tjänsteportföljen och satsar på PR11.4.2025 08:47:00 CEST | Pressmeddelande
Att gå ut starkt och sedan öka tempot – det har varit Spark & Grows taktik ända sedan starten för två år sedan. Nu fortsätter expansionen inom PR med fokus på förtroendeskapande kommunikation.
Brons för Meliva och Spark & Grow i Magnet Awards8.4.2025 15:02:10 CEST | Blogginlägg
Meliva, i samarbete med Spark & Grow, har tilldelats brons i kategorin Kultur & Inkludering vid årets Magnet Awards. Detta erkännande understryker deras framstående arbete inom employer branding genom projektet "Meliva – Med hjärtat på rätt plats".
Isabella Löwengrip och Sheila Arnell: ”Nu ändrar vi format och blir ännu mer tillgängliga”15.11.2024 16:54:11 CET | Pressmeddelande
Varje vecka lockar entreprenören Isabella Löwengrip och bästa vännen tillika yogaprofilen Sheila Arnell tusentals lyssnare till sin podd, Isabella söker Sheila. Sedan 2020 bjuder de in följarna till personliga samtal om alltifrån känslan av att vara sårbar och otillräcklig, till framtidsdrömmar, hälsotips och vardagssituationer. Den 17 november släpper duon för första gången sin podd i nytt format; vodcast.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum