DO: Diskriminering när personer som använder ledar- eller assistanshund avvisades
Diskrimineringsombudsmannen, DO, har framställt krav om diskrimineringsersättning till tre olika företag för diskriminering som har samband med funktionsnedsättning. Alla tre företagen har diskriminerat personer som använder ledar- eller assistanshund genom att de avisat personerna.
I ett av fallen har en större livsmedelskedja diskriminerat en person som använder assistanshund. Personen har vid två besök blivit tillsagd av anställda att hen inte får vara i butiken med sin hund. Även efter att personen visade upp hundens väst och tjänstekort med information om att det var en assistanshund fortsatte butiken att hävda att hen inte var välkommen. Personen fick genomföra sitt besök i butiken först efter att butiken kontaktat polis. När personen efter första besöket kontaktade livsmedelskedjans kundtjänst beklagade företaget det inträffade, lovade att det inte skulle hända igen samt skickade ett presentkort som kompensation. Men när personen åter besökte butiken, blev hen avvisad igen.
I de två andra fallen rör det sig om personer med synnedsättning som använder ledarhund, och där personerna har nekats att komma in på ett café respektive en restaurang.
– Ett generellt hundförbud kan inte tillämpas i förhållande till personer som använder ledar- och assistanshundar eftersom det innebär ett särskilt missgynnande av denna grupp. Det är företagens ansvar att se till att personalen har kunskap om de skyldigheter som följer av diskrimineringslagen och vilka regler som gäller på arbetsplatsen för att ta med ledar- och assistanshundar till en butik, ett café eller en restaurang, säger Sandra Danowsky, jurist på DO:s processenhet.
DO:s bedömning är att samtliga tre händelser har utgjort diskriminering som har samband med funktionsnedsättning.
– Ledar- och assistanshundar är hjälpmedel – inte sällskapsdjur – vilket innebär att de har rätt att vistas i fler miljöer än andra hundar. Dessutom är det givetvis både kränkande och förenat med stort obehag att inte känna trygghet att kunna ta del av grundläggande samhällsfunktioner, säger diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius.
DO begär nu att företagen ska betala diskrimineringsersättning till de utsatta personerna. Företagen har på sig fram till den 15 januari att ta ställning till DO:s begäran. Därefter kan DO komma att lämna in stämningsansökningar till tingsrätten.
DO 2023/6975
DO 2023/6976
DO 2023/6977
Nyckelord
Kontakter
Clas LundstedtPressansvarig
Foto: Hans Alm
DO arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering.
Läs mer om vår verksamhet på www.do.se.
Följ Diskrimineringsombudsmannen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Diskrimineringsombudsmannen
Döv patient fick ingen tolk vid flera vårdbesök19.6.2024 09:32:14 CEST | Pressmeddelande
Region Gävleborg har vid upprepade tillfällen inte säkerställt att en kvinna som är döv fått tillgång till teckenspråkstolk vid vårdbesök, trots att hon tydligt informerat vården om behovet.
Bank nekade personer som är döva att utföra bankärenden30.5.2024 09:21:32 CEST | Pressmeddelande
Diskrimineringsombudsmannen, DO, bedömer att det var diskriminering när en bank nekade två personer som är döva att utföra bankärenden. Bakgrunden är att personerna kontaktade banken via telefon och då har använt sig av förmedlingstjänster där en förmedlare eller tolk utgör en länk mellan den hörande och den inte hörande.
Diskriminering när bank nekade kvinna provanställning18.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
En kvinna blev diskriminerad när hon nekades en provanställning hos en bank till följd av graviditet. Den bedömningen gör DO och begär därför att banken betalar diskrimineringsersättning till kvinnan.
Kvinna diskriminerades genom flygbolags uniformsregler11.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
Ett flygbolag, som tillämpar ett uniformsreglemente som inte tillåter religiösa symboler, diskriminerade en kvinna genom att neka henne fortsatt anställning med hänvisning till att hon inte var beredd att arbeta utan slöja. Den bedömningen gör Diskrimineringsombudsmannen, DO, och stämmer därför flygbolaget för diskriminering som har samband med religion eller annan trosuppfattning och kön.
Antalet anmälningar till DO fortsätter att öka10.4.2024 08:51:35 CEST | Pressmeddelande
Antalet anmälningar om diskriminering till Diskrimineringsombudsmannen, DO, fortsätter att öka. Mellan åren 2022 och 2023, var ökningen 9 procent. Det visar DO:s årliga statistikrapport som publiceras idag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum