Hyresgästföreningen  Region Norra Skåne

Klar förhandling: Ny hyra för Perstorpbostäders hyresgäster

Efter hårda förhandlingar har nu parterna lyckats få till en överenskommelse som sträcker sig över två år. Vid årsskiftet går hyrorna upp med 4,99 procent i och i januari 2025 med ytterligare 4,6 procent.

Sofie Lindberg, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne
Sofie Lindberg, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne Foto: Marie Walther

- Vi har all respekt för att det är en hög hyresjustering även detta år och att det kommer bli kännbart för hyresgästerna. Utifrån de förutsättningar både hyresgästerna och Perstorpbostäder har, så har vi ändå kunnat enas om en hyresjustering. Omvärldsläget är fortfarande utmanande och kommer vara så en tid framöver, säger Sofie Lindberg, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Det är viktigt att förhandlingen gjorts upp lokalt utifrån de lokala förutsättningarna och att den inte dragit ut på tiden.

- För vi vill inte ha retroaktiva höjningar för hyresgästerna, avslutar Sofie.

Pressjour Norra SkåneHyresgästföreningen Norra Skåne

Norra Skåne omfattar kommunerna Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Kävlinge, Svalöv, Eslöv, Hörby, Höör, Hässleholm, Kristianstad, Bromölla, Östra Göinge, Osby, Halmstad, Laholm, Falkenberg, Hylte och Nordvästskåne.

Tel:010- 45 91700press.norraskane@hyresgastforeningen.se

Sofie Lindberg, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne

Om Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Norra Skåne

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Norra Skåne

Klar förhandling: Ny hyra för Svalövbostäders hyresgäster9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget Svalövsbostäder har enats om en ny hyresöverenskommelse för närmare 1080 lägenheter i Svalöv. Från och med 1 mars 2024 höjer Svalövsbostäder hyrorna med 5,25 procent för varmhyror samt 3,5 procent för kallhyror. Bostadsbolaget ville först höja hyran med 7,9 procent. Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag kommit med historiskt höga hyreskrav, vissa på 12 procent eller mer.