Bättre kontroll av undanträngningseffekter i Region Stockholms skattefinansierade vård

När vårdgivare tar emot både regionfinansierade och privatfinansierade patienter kan det leda till att patienter med större vårdbehov trängs undan i vårdkön. Regionens patienter ska vara trygga med att de får vård efter behov. Därför genomför Region Stockholm nu åtgärder med målet att öka kontrollen kring vårdgivare som både tar emot regionens patienter och privatfinansierade patienter.

Porträttbilder på Jonas Lindberg och Talla Alkurdi, bredvid varandra.
Jonas Lindberg (V) och Talla Alkurdi (S) Foto (Jonas): Anna Drvnik

- Det ska vara vårdbehoven som styr vem som får vård först. Har regionen ett avtal med en vårdgivare ska inte den vårdgivarens andra uppdrag påverka regionens patienter negativt. Vårdens skattepengar ska gå till vården och inte till att finansiera privata vårdgivares övriga verksamhet, säger Talla Alkurdi, ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Hälso- och sjukvårdsnämnden och primärvårdsnämnden beslutar den 19 och 20 december om åtgärder för att säkerställa att hälso- och sjukvårdslagen bättre efterlevs när vårdgivare också tar emot patienter som finansieras privat eller av privata sjukvårdsförsäkringar.

Inriktningen för de nya åtgärderna är:

• Skärpta krav när regionen skriver nya avtal med privata vårdgivare med målet att principen om vård efter behov ska efterföljas. Kraven skärps och avtalens konstruktion ska ge möjligheter för mer insyn från regionens sida.
  • Skärpt inriktning på hur förvaltningen ska agera när undanträngd vård upptäcks.
  • Skärpta riktlinjer för marknadsföring, så risken för minskar för att en privat vårdgivares verksamhet riskerar att sammanblandas med Region Stockholm.

Inriktningsbeslutet innebär att frågorna kommer följas av Hälso- och sjukvårdsnämnden på kommande sammanträden.

- Det här är ett viktigt steg mot att ta tillbaka kontrollen över sjukvården. Vi måste säkerställa att personer får vård efter behov och att privatfinansierade patienter inte får gå före i vårdkön. De här åtgärderna löser inte hela problemet, men det är steg i rätt riktning, säger Jonas Lindberg, regionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Toni Eriksson
Socialdemokraterna Region Stockholm