Kommentar: Riksrevisionens granskning av Nationell plan
Riksrevisionen har granskat regeringens och Trafikverkets hantering av Nationell plan för transportinfrastrukturen. Planen beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas. Planeringen sätts för 12 år framåt och uppdateras vart fjärde år. Riksrevisionen markerar att beslutade investeringar inte effektivt bidragit till ökad trafiksäkerhet och bättre resmöjligheter.
Slutsatserna i Riksrevisionens granskning bekräftar den kritik som Riksförbundet M Sverige tidigare framfört:
- Planen bidrar inte effektivt till bättre resmöjligheter, ökad trafiksäkerhet och de andra transportpolitiska målen.
- Många av åtgärderna med högst samhällsekonomisk lönsamhet har plockats bort ur planen.
- Regeringens styrning har bakbundit Trafikverket.
– Infrastrukturpolitiken har på senare år i alldeles för hög grad styrts av politiska käpphästar, snarare än största möjliga nytta för medborgarna. Dyra satsningar på snabbtåg eller regionalpolitiska prestigeprojekt har gått före exempelvis viktiga underhållsåtgärder, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
I granskningen framkommer att regeringen redan i uppdraget till Trafikverket om att ta fram ett planförslag angivit specifika större åtgärder som ska ingå. Detta har hindrat myndigheten från att lägga fram de förslag som bäst skulle bidra till de transportpolitiska målen. I fastställelsen av den nationella planen uteslöt regeringen dessutom samtliga av de mycket få åtgärder som Trafikverket haft möjlighet att föreslå på eget initiativ.
Trafikverket får också kritik. Till följd av myndighetens bristfälliga kontroll har kostnaderna tillåtits skena och många planerade åtgärder har fått ställas in eller skjutas på framtiden.
– Nu är processen igång för framtagandet av nästa nationella plan som ska gälla 2026–2037. Denna gång måste förfarandet ske med högre grad av transparens och besluten vila på fullgoda beslutsunderlag. Planen måste följa principen om ett ansvarsfullt förvaltarskap av gemensam infrastruktur och skattebetalarnas pengar, säger Caroline Drabe.
Läs mer om Riksförbundet M Sveriges förslag till nationell plan på denna länk: Riksförbundet M Sverige - Riksförbundet M Sverige
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum