Uppsala Konsert & Kongress

UKK ett av Uppsalas starkaste varumärken

Dela

UKK står sig starkt som konsumentvarumärke i Uppsala, publiksiffrorna ökar och fler har en positiv bild av huset och verksamheten. Allt enligt höstens Uppsalaenkät.

Konstverket "All Eyes" som visades på UKK:s och Uppsala slotts fasader under festivalen Otherworldly i oktober 2023 fick stor uppmärksamhet både av publik och i media.
Konstverket "All Eyes" som visades på UKK:s och Uppsala slotts fasader under festivalen Otherworldly i oktober 2023 fick stor uppmärksamhet både av publik och i media. Foto: Evelina Szczesik

Uppsala Konsert & Kongress är ett av Uppsalas mest kända varumärken. Det visar resultatet av konsumentundersökningen Uppsalaenkäten som genomfördes under hösten. Bland de 1 000 personer från Uppsala och övriga kommuner i länet som intervjuades är det 69 % som väl känner till UKK. Det kan jämföras med de 45 % som är snittet för de lokala konsumentvarumärken som har ingått i undersökningen under de senaste tio åren.

Ökad kännedom bland unga

Särskilt märks ökningen bland unga i åldern 17–34 år, där kännedomen om UKK har ökat markant under de senaste åren.

– Det är glädjande att ta del av resultatet och se denna trend. Vi har gjort flera strategiska satsningar för att öka kännedomen bland unga Uppsalabor, inte minst genom en rad samarbeten med studentlivet, säger Karin Sävström, marknadschef på UKK. Vi tror också att större konserter och projekt som festivalen Otherworldly, Uppsala körfest och Watains 25-årsjubileum kan ha bidragit till de positiva sifforna.

– Det stärker oss också i vår ambition att hela tiden utveckla programmet, utbudet och vårt publika arbete för att nå ut till fler och nya målgrupper, fortsätter Henrik Lillsjö, UKK:s VD och konstnärlige ledare. Det är helt centralt för oss att vara relevanta för så många som möjligt. UKK ska vara det självklara valet för kulturupplevelser i Uppsala.

Positivt för arbetsgivarvarumärket

Enkätsvaren visar också att Uppsalaborna har en övervägande positiv uppfattning av UKK och de allra flesta ser huset just som en självklar plats för konserter och möten i hemstaden. Den trenden märks också för UKK som arbetsgivare, menar Karin Sävström.

– Vi ser ett stort intresse för de lediga tjänster som utannonseras och sätter det i samband med den positiva uppfattningen om vårt varumärke, berättar hon. Just nu söker vi en ny medarbetare till vår programavdelning och vi har fått in 140 ansökningar att ta ställning till, med många kvalificerade sökande från hela landet.

Vill förbättra besöksupplevelsen

Bland de många som besökt UKK anger de flesta att de känner sig välkomna och att de uppskattar utbudet av konserter och andra evenemang som erbjuds. Vissa av de intervjuade påpekar dock brister, som att UKK, med sin speciella arkitektur, kan upplevas ”opersonligt” och ”omysigt”.

– Detta är något som vi är väl medvetna om, säger Henrik Lillsjö. Just därför har vi i år inlett ett omfattande arbete för att förbättra besöksupplevelsen och göra UKK mer levande och inbjudande. Det kommer att synas bland annat i hur vi ljud- och ljussätter huset. Bara att kliva in hos oss ska kunna vara en upplevelse i sig!

Om Uppsalaenkäten

Syftet med Uppsalaenkäten är att samla in kunskap om vad de boende i Uppsala län tycker i olika frågor och att kunna följa förändringar i kännedom och åsikter om varumärken över tid. Ett representativt urval av boende i Uppsala län åldrarna 17–80 år har besvarat en rad frågor om UKK och en rad andra företag och organisationer via en webbenkät som skickats ut från företaget Provos Research under hösten 2023.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Flera Uppsalakörer deltog i Uppsala körfest, som leddes av konferenciererna Malena Ernman och Tina Ahlin. Foto: Anna Drvnik
Flera Uppsalakörer deltog i Uppsala körfest, som leddes av konferenciererna Malena Ernman och Tina Ahlin. Foto: Anna Drvnik
Ladda ned bild
Elever från Uppsala Musikklasser medverkade under Uppsala körfest på UKK i september 2023. Foto: Palli Kristmundsson
Elever från Uppsala Musikklasser medverkade under Uppsala körfest på UKK i september 2023. Foto: Palli Kristmundsson
Ladda ned bild
Watain spelade i UKK:s stora sal framför en entusiastisk stående publik. Foto: Magnus Hörberg, UKK
Watain spelade i UKK:s stora sal framför en entusiastisk stående publik. Foto: Magnus Hörberg, UKK
Ladda ned bild
Uppsalabandet Watains 25-årsjubileum i november lockade storpublik från hela världen till UKK. Foto: Kalle Ekström, UKK
Uppsalabandet Watains 25-årsjubileum i november lockade storpublik från hela världen till UKK. Foto: Kalle Ekström, UKK
Ladda ned bild
Ambientstjärnan William Basinski spelade för en fullsatt sal under festivalen Otherworldly i oktober 2023. Foto: Evelina Szczesik
Ambientstjärnan William Basinski spelade för en fullsatt sal under festivalen Otherworldly i oktober 2023. Foto: Evelina Szczesik
Ladda ned bild
UKK vid Vaksala torg är ett av Uppsalas mest kända varumärken, enligt Uppsalaenkäten 2023. Foto: Patrik Lindell
UKK vid Vaksala torg är ett av Uppsalas mest kända varumärken, enligt Uppsalaenkäten 2023. Foto: Patrik Lindell
Ladda ned bild

Uppsala Konsert & Kongress, UKK, har sedan invigningen 2007 blivit en av nordens mest omtalade, uppskattade och framgångsrika mötesplatser för kultur och näringsliv. Här genomförs årligen hundratals kulturevenemang, konferenser, möten, föreläsningar, mässor och utställningar. UKK är ett 14 000 kvadratmeter stort allkonsthus, beläget mitt i en snabbt växande storstad. Husets ledstjärna är att, med ett utbud som präglas av mångfald och hög kvalitet, välkomna alla.

Följ Uppsala Konsert & Kongress

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uppsala Konsert & Kongress

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye