Augustifamiljen hyllar Sven-Bertil Taube på UKK

Augustifamiljens och Edda Magnasons kritikerrosade hyllning till Sven-Bertil Taube kommer till UKK i höst. Med på scenen finns bland andra Grammisnominerade dragspelsstjärnan Lisa Långbacka från Uppsala!

Populära Augustifamiljen tillsammans med sångerskan Edda Magnason kommer till UKK i oktober för att hylla Sven-Bertil Taube. Foto: Erik Lundback

”Sanslöst svall när Augustifamiljen hyllar Sven-Bertil”, skrev Dagens Nyheters utsände efter hyllningskonserten i Göteborg i höstas. Och recensionerna talar sitt tydliga språk – Augustifamiljen och sångerskan Edda Magnason har hittat nyckeln till framgång och till den svenska folksjälen, när de tillsammans gör en musikalisk hommage till den älskade estradören.

"När Augustifamiljen, Edda Magnason och Henrik Wallgren hyllar Sven-Bertil Taube på Stora teatern i Göteborg är det med en ljuvligt mångfacetterad konsert som på det mest kärleksfulla sätt levandegör länkarna till en svunnen epok i svensk underhållning", skrev DN:s recensent Martin Nyström, och gav konserten högsta betyg, 5 av 5.

Göteborgs-Posten sammanfattade konsertupplevelsen med orden "en otroligt finkänsligt funnen hyllning". Och särskilt imponerade den "stundtals helt otroliga" Edda Magnasons insatser. "Augustifamiljen lockar fram det allra bästa ur Edda Magnason när de tillsammans med Henrik Wallgren och stråk och blås hyllar Sven-Bertil Taube på Stora teatern på ett förnämligt finstämt sätt."

Kärleksfullt program med spännande gäster

I sällskap med bland andra äventyraren och sångaren Henrik Wallgren, som också agerar kvällens ciceron och regissör, och den nyligen Grammisnominerade dragspelsstjärnan Lisa Långbacka från Uppsala bjuder den genommusikaliska storfamiljen in till en kärleksfull kväll med massor av fin musik, onsdag 30 oktober Uppsala Konsert & Kongress. På programmet står – förstås – många av Evert Taubes odödliga melodier, men också tonsatta texter och översättningar av Lars Forssell, och en rad andra av de sånger som Sven-Bertil gjorde till sina.

Augustifamiljen

Göteborgska Augustifamiljen är ett hyllat och folkkärt band som gång på gång visar sin musikalitet, i vilket sammanhang de än återfinns. Efter tio år som husband i SVT:s långkörare På Spåret och många andra tv-konserter, som Victoriakonserten från Borgholms slottsruin, har bandet fått en speciell plats hos svenska folket, och de har jobbat med nästan alla stora svenska artister. Ett särskilt starkt intryck på bandet gjorde det tillfälle då Sven-Bertil var med dem i På Spåret, och de för första gången offentligt framförde Evert Taubes "Sjuttonde balladen" tillsammans. Kanske såddes då ett frö till denna hyllningskonsert.

Edda Magnason

Den skånska sångerskan, låtskrivaren och skådespelaren Edda Magnason blev i ett slag rikskänd från att varit en hyllad artist i kännarkretsar. Hennes rollporträtt av Monica Zetterlund i filmen Monica Z från 2013 förbluffade såväl kritiker som en stor filmpublik. Men Eddas uttryck vilar inte i någon annans, hon är en personlig artist med underbar röst och aura, hela tiden sökande vidare i musiken – och även på teaterscen. Hon och Augustifamiljen har samarbetat flera gånger tidigare, bland annat i På Spåret.

Henrik Wallgren

Henrik Wallgren är omtalad sångare, äventyrare och författare från Brännö utanför Göteborg. Han har rest över haven med ostindiefarare, vikingaskepp och i sin egen skuta. Och sjungit in flera egna skivor. På denna konsert står han för inspiration, regi, sång och recitation.

Lisa Långbacka

En hyllad dragspelare och kompositör som rör sig mellan skilda musikaliska världar; från samarbeten med pop-, jazz- och folkmusiker till opera, konstmusik och teatermusik. Uppsalafödda Lisa Långbacka har varit musikproducent för Nobelbanketten 2017, framträtt med och komponerat för kammarorkestern Musica Vitae, varit kapellmästare för Cullbergbaletten, arbetat vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn och Dramaten i Stockholm, och turnerat med artister som Tomas Ledin, Sofia Karlsson, Lena Willemark, Trondheimsolistene, Norrbotten Big Band och den Grammisnominerade duon Lisas, som hon har tillsammans med violinvirtuosen och riksspelmannen Lisa Rydberg.

Stående ovationer efter Augustifamiljens och Edda Magnasons hyllningskonsert till Sven-Bertil Taube på Stora teatern i Göteborg, oktober 2023. Foto: Pressbild
Ladda ned bild
Dragspelaren Lisa Långbacka är född och uppvuxen i Uppsala. I oktober kommer hon till UKK för att hylla Sven-Bertil Taube tillsammans med Augustifamiljen och Edda Magnason. Foto: Peter Holgersson
Ladda ned bild

Om Uppsala Konsert & Kongress

Uppsala Konsert & Kongress (UKK) invigdes 2007 och har sedan dess stått värd för tusentals evenemang och möten. Huset är beläget mitt i centrala Uppsala, endast ett par minuter från stadens resecentrum. I de 14 600 ståtliga kvadratmetrarna ryms den stora konsertsalen med plats för drygt 1 100 röda sammetsstolar, den flexibla Sal D med kapacitet för 800 sittande vid bord eller 1 500 stående gäster, flera mindre salar och konferensrum, restaurang och barer.

Bolagets vision
Ett kreativt kraftverk och en självklar mötesplats för det lokala, nationella och internationella.
UKK skapar liv och energi som bidrar till att driva stadens utveckling.
Till UKK är alla välkomna. Lika välkomna.

Sedan 2020 är Henrik Lillsjö bolagets VD och konstnärlige ledare.
UKK är en del av Uppsala kommun.