Reggaelegendaren Barrington Levy till UKK

Uppsala Konsert & Kongress samarbetar med reggaeprofilen Yared Tekeste och tar legendariske sångaren Barrington Levy till Uppsala i april.

Den legendariske reggaesångaren Barrington Levy kommer till UKK 26 april. Foto: UPI/Alamy Stock Photo

Uppsala Konsert & Kongress inleder ett nytt samarbete med stadens egen reggaegeneral Yared Tekeste och skapar en vibrerande reggae- och dancehallscen i UKK:s restaurang. Första bokningen är ingen mindre än Barrington Levy, en av Jamaicas absolut största reggaestjärnor genom tiderna. Fredag 26 april spelar han tillsammans med bandet The Cali-Band. Artisten Nerro och svenske reggae-DJ:n Ashman värmer upp publiken före konserten.

– Det är en stor ära att inleda samarbetet med UKK med en sådan fantastisk artist som har betytt så mycket för reggae och dancehall. Hans besök på Glastonburyfestivalen 2023 förvandlades till en enorm allsångsfest där publiken överröstade honom. En otrolig upplevelse, säger Yared Tekeste.

Yared är en känd musikprofil i Uppsala med lång erfarenhet som konsert- och festivalarrangör. Mest känd är han för att ha satt Uppsala på reggaens världskarta med Uppsala Reggae Festival, Skandinaviens största reggaefestival. Barrington Levy har gjort två bejublade konserten på festivalen, 2003 och 2012.

– Reggae har en plats i många Uppsalabors hjärta och vi på UKK vill vara en plats med bredd för fler musiksmaker och intryck än det klassiska konserthuset. Tillsammans med Yared kan vi nå ut till en publik som kanske inte skulle komma till oss annars. Vi vill sänka tröskeln in i huset och vara relevanta för fler, säger Henrik Lillsjö, VD och konstnärlig ledare på UKK.

En av reggaens stora artister

Barrington Levy, född 1964 på Jamaica, har en enormt framgångsrik karriär bakom sig som spänner över mer än 40 år. Med en kraftfull röst, starka texter och medryckande låtar som blandar den jamaicanska musiken med andra genrer och stilar, är han sedan länge en av de mest inflytelserika artisterna inom reggae, dancehall och ragga. Han debuterade redan 1977 och det internationella genomslaget kom i början av 1980-talet. Nu är tidiga låtar som ”Black Roses”, ”Under Mi Sensei” och ”Here I Come” odödliga klassiker som älskas av reggaefans överallt.

Genom åren har han fortsatt att leverera album och hitlåtar i reggaens toppskikt och har samarbetat med världsstjärnor som Whitney Houston, Snoop Dogg, Stevie Wonder, U2 och Gorillaz. Levys distinkta sångröst har också samplats och kan höras i en mängd låtar och remixer. När den amerikanska musiktidskriften Rolling Stone publicerade sin omtalade lista ”The 200 Greatest Singers of All Time” förra året kom Barrington Levy på en hedrande 119:e plats. Motiveringen inleddes med orden: ”If an air horn could sing, it’d sound like Barrington Levy: cutting, commanding, and a signal that the next tune is about to be massive.”

Barrington Levy fortsätter att turnera världen över för utsålda arenor och festivaler. Senast han var i Skandinavien var på Roskildefestivalen 2015, då han uppträdde framför 50 000 människor.

Om Yared Tekeste

Yared Tekeste har varit DJ, bokare och konsertarrangör sedan 1970-talet, och är mest känd som mannen bakom Uppsala Reggae Festival. Redan under tidigt 1990-tal bokade han världsartister som Angélique Kidjo och Youssou N’Dour till den legendariska klubben Rackis och sedan 2001 bjuder han reggaescenens främsta stjärnor till reggaefestivalen, som är en av sommarens återkommande höjdpunkter i Uppsala. Sedan hösten 2023 är Yared Tekeste medlem i UKK:s kreativa råd.

Yared Tekeste, grundaren av Uppsala Reggae Festival, i sitt hem i Uppsala. Foto Felipe Morales.
Yared Tekeste, grundaren av Uppsala Reggae Festival, i sitt hem i Uppsala. Foto: Felipe Morales

Om Uppsala Konsert & Kongress

Uppsala Konsert & Kongress (UKK) invigdes 2007 och har sedan dess stått värd för tusentals evenemang och möten. Huset är beläget mitt i centrala Uppsala, endast ett par minuter från stadens resecentrum. I de 14 600 ståtliga kvadratmetrarna ryms den stora konsertsalen med plats för drygt 1 100 röda sammetsstolar, den flexibla Sal D med kapacitet för 800 sittande vid bord eller 1 500 stående gäster, flera mindre salar och konferensrum, restaurang och barer.

Bolagets vision
Ett kreativt kraftverk och en självklar mötesplats för det lokala, nationella och internationella.
UKK skapar liv och energi som bidrar till att driva stadens utveckling.
Till UKK är alla välkomna. Lika välkomna.

Sedan 2020 är Henrik Lillsjö bolagets VD och konstnärlige ledare.
UKK är en del av Uppsala kommun.