Bussbranschen uppmanar Transportstyrelsen att fokusera på allvarliga överträdelser
Transportstyrelsen har under våren genomfört en tillståndsmätning inom beställningstrafik med buss som visar på att bussbranschen följer regler och krav väl. Ändå väljer Transportstyrelsen den 19 december i en pressrelease till rapporten ”Tillståndsmätning Buss 2023” att lyfta att kör- och vilotiderna inte följs och dessutom försämrats sedan senaste mätningen 2018. Samtidigt visar mätningen på flera förbättringar gällande efterlevnad av regler till exempel vad gäller rätt behörigheter, nödvändiga tillstånd, att fordonskatten var betald, förbättrad hastighetsefterlevnad och teknisk beskaffenhet.

Vinklingen i pressreleasen om att kör- och vilotiderna inte följs är missvisande ur flera vinklar. Bland annat räknas både svenska och utländska fordon tillsammans, trots att förare av svenska fordon genomgående i undersökningen följer reglerna bättre. Regelefterlevnaden gällande kör- och vilotider för förare av svenska fordon uppgick till 77 procent. Motsvarande siffra för förare av utländska fordon var 52 procent. Tvärtom mot vad pressreleasen påstår är detta alltså en förbättring av kör- och vilotiderna för förare av svenska fordon jämfört med föregående års mätning 2018 och borde givetvis ha framgått. Omkring 30 procent av de kontrollerade fordonen var utländska.
Tillståndsmätningen görs för att se i vilken grad branschen lever upp till de krav och regler som finns. Både förare, företag och fordon granskas. Vad gäller kör- och vilotiderna så är det företagens ansvar att planera trafiken på ett sådant sätt att reglerna kan följas för förarna. Vidare i rapporten kan vi läsa att de flesta regelöverträdelser bedömdes vara mindre allvarliga som sannolikt beror på slarv. Knappt 23 procent av kontrollerna ledde till rapporteftergifter. Här kan det exempelvis handla om att föraren vid enstaka tillfällen inte matat in start- och slutland, det vill säga i vilket land resan började och slutade. Endast i 7 procent av kontrollerna upptäcktes brister som ledde till ordningsbot.
- Vi är stolta över att den svenska bussbranschen har så hög regelefterlevnad på så många punkter. Det vi tillsammans med våra myndigheter behöver fokusera på är de få allvarliga överträdelser som sker. Här vill vi ha en tydligare dialog med myndigheten kring åtgärder som riktas in på just de allvarliga överträdelserna. Branschen efterlyser fler vägkontroller över hela landet. Aktörer som inte sköter sig skapar en snedvriden konkurrens gentemot de företag som gör rätt för sig, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Nyckelord
Kontakter
Mattias HolmqvistPressansvarig
Tel:072-224 58 55mattias.holmqvist@transportforetagen.seYasemin CelebiKommunikatör Sveriges Bussföretag
yasemin.celebi@transportforetagen.seFölj Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Regeringen hörsammar drönarbranschens larmsignaler19.12.2025 09:40:03 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen välkomnar att regeringen nu ger Transportstyrelsen i uppdrag att tydliggöra sitt arbete för säker drönaranvändning och samverkan mellan myndigheter. Det är ett viktigt besked för en bransch som länge efterfrågat just bättre samordning, mer ändamålsenliga regler och snabbare processer.
Rätt fokus från regeringen: välj inte bort flyget – ställ om!18.12.2025 15:48:24 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen Flyg välkomnar regeringens beslut att sextio myndigheter ska redovisa hur de säkerställer färdmedelsneutrala tjänsteresor samt om de har köpt in hållbart flygbränsle. Beslutet är ett viktigt och naturligt nästa steg i regeringens arbete för att stärka flyget som en central del av Sveriges transportsystem – och samtidigt driva på flygets klimatomställning.
Alternativ finansiering: Nog med utredningar - nu behövs verkstad!15.12.2025 14:36:02 CET | Pressmeddelande
Idag tog infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson emot Utredningen av Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och finansiering av statlig transportinfrastruktur. Det är ett deluppdrag av regeringens fokusering på frågan om alternativa finansierings- och organiseringsformer av transportinfrastrukturen. Transportföretagen är mycket positiva till regeringens ambition. Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum