21 dagar till Handbolls-EM i Tyskland

Som regerande Europamästare har Sverige kvalificerat sig till gruppspelet i Handbolls-EM i januari 2024 i Tyskland. Även om oddsen just nu är lägst för de regerande världsmästarna Danmark, räknas Sverige till en av favoriterna och kommer förhoppningsvis att ta sig vidare från grundspelet till huvudrundan och finalen.

På Barclays Arena i Hamburg kommer huvudrundan i handbolls-EM att spelas

Turneringen inleds med gruppspel den 10 januari, då 24 lag kommer att minskas till 12. Nästa runda, huvudrundan, kommer att spelas i Hamburg, den 17 - 23 januari, då de två bästa lagen ur varje grupp kommer att mötas i ett nytt gruppspel. Sverige spelar i grupp E och tillsammans med de två topplagen ur grupperna D och F är de förhoppningsvis med och slåss om två av finalplatserna.

Huvudrundan pågår under sju dagar men det finns även utrymme för upplevelser utanför arenan. Miljonstaden Hamburg är en sport- och nöjesmetropol med spännande museer, gastronomiska erfarenheter och klubbar, till exempel i St. Pauli. Tåget till Hamburg går direkt från Stockholm och Malmö, vilket kan underlätta en spontanresa. EM går under lågsäsong och det går att finna boende till bra priser. Väl på plats är Hamburger Card det bästa tipset för att ta sig runt i staden – och få bättre priser på entréer.

Alla matcher på storbild hos Block Bräu

Det svenska herrlandslaget har vunnit EM-titeln fem gånger. Om Sverige tar sig till finalen i EM 2024 kommer de att slåss om guldet i Köln den 26 och 28 januari, sannolikt med många kända spelare både på plan och bland publiken.

Med tanke på närheten till Hamburg är det troligt att det blir en stor svensk fanklubb på plats för att stötta Sverige under huvudrundan. För fansen kommer ett eget område runt bryggeripuben Block Bräu i Hamburg att arrangeras mellan 16 och 23 januari. Här visas alla matcher på stora skärmar och åskådarna garanteras naturligtvis även mat, dryck och gemytlighet i tysk anda.

Hamburg är känd för sina restauranger, pubar och klubbar. Legendariska Reeperbahn har förändrats genom åren och här finns allt från hamnbarer till restauranger med Michelinstjärnor.

Barnfamiljer som vill kombinera sportintresse med barnvänliga aktiviteter tipsas om ett besök på Tyskland mest populära attraktion; Miniatur Wunderland med en hel värld, byggd i miniatyr. Hamburg kan naturligtvis även erbjuda shopping, konstupplevelser och musikevenemang.

All information om Handbolls-EM, boende, aktiviteter, restauranger, klubbar och shopping i Hamburg finns på

FAKTARUTA:

Matchdatum för Europamästerskapets huvudrunda på Barclays Arena, Hamburg

Onsdag 17 januari 2024; 15:30, 18:00, 20:30

Fredag 19 januari 2024; 15:30, 18:00, 20:30

Söndag 21 januari 2024; 15:30, 18:00, 20:30

Söndag 23 januari 2024; 15:30, 18:00, 20:30

Biljetter på www.heretoplay.com

Reeperbahn har numera en helt annan atmosfär. Här finns både barer och finrestauranger © Hamburg Marketing GmbH
Det nya Reeperbahn med pubar, klubbar och restauranger
Christoffer Borg Mattisson, Handbollslandslaget
Handbollslandslaget
Elbphilharmonikernas hus vid solnedgång
Herrarnas handbollslandslag Jim Gottfridsson
Jim Gottfridsson
Med båt genom Speicherstadt
När proportionerna blir omvända
Christoffer Borg Mattisson Handbollslandslaget
Handboll
Miniatur Wunderland med en hel värld i miniatyr
För att hinna med den klassiska fiskmarknaden i Hamburg behöver du vara uppe tidigt.
Barclays Arena i Hamburg