Staffan Lindberg är årets klimatjournalist
Staffan Lindberg är årets mottagare av Aftonbladets Klimatjournalistpris. Han får priset för att i flera reportage ha granskat framför allt H&M:s problematiska klädproduktion.
Aftonbladets klimatjournalistpris går i år till Staffan Lindberg, för hans granskningar i Aftonbladet. Motiveringen lyder:
”I sina två stora granskningar av H&M:s verksamhet, avslöjar Staffan Lindberg klädproduktionens mörka kretslopp – från tillverkningen i Bangladesh till slutsationen i Afrika. Med unika metoder och intensivt fotarbete kan han avslöja hur båda processerna får samma konsekvens – förorenade vattendrag och stränder, samt brutna löften om hållbarhet. Världens klädtillverkning släpper ut mer koldioxid än flyget och Staffan Lindberg synliggör med sina artiklar de hisnande utmaningar industrin står inför.”
I juryn sitter Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, och Jonathan Jeppsson, grävchef på Aftonbladet. Prissumman är på 25 000 kronor.
– Klädindustrin i världen står för 5-10 procent av de globala utsläppen av växthusgaser, och bidrar till att fler planetära gränser överskrids. Staffan Lindberg visar i sin granskande journalistik att industrin måste fundamentalt transformera sina linjära affärsmodeller där använda kläder dumpas och eldas upp i fattiga länder, till en ansvarstagande cirkulär modell, säger Johan Rockström, professor i jordsystemvetenskap och chef på Potsdaminstitutet för klimatforskning.
Staffan Lindberg tilldelades, tillsammans med kollegan Magnus Wennman, tidigare i höstas Stora Journalistpriset för Årets Avslöjande, för en granskning av hur klädjätten H&M hanterar återvunna kläder. Nu prisas han igen.
– Jag är otroligt glad och hedrad. Men framför allt är jag väldigt tacksam över all hjälp jag fått på vägen, från kollegor, källor i Sverige och utomlands och journalister över hela världen. Vi lever i en tid av klimatkris, men också av extrem greenwashing. Att ge utrymme åt röster som annars inte hörs och att granska den gröna omställningen på ett sätt som både engagerar och upplyser är en utmaning, men också ett privilegium. säger Staffan Lindberg.
Övriga nominerade till Aftonbladets Klimatjournalistpris 2023 var Peter Alestig, Dagens Nyheter, som i en rad uppmärksammade artiklar, reportage och krönikor har närgranskat regeringens klimatlöften och hur Sverige ska leva upp till de högt ställda ambitionerna och Arne Müller, frilans, som i sin bok "Norrsken – drömmen om den gröna industrin" frilägger den gröna omställningens inneboende paradoxer och avslöjar det hisnande gapet mellan våra tillgångar och behov i klimatomställningen.
Aftonbladets Klimatjournalistpris ska gå till en journalist som under senaste året utmärkt sig med särskilda prestationer inom klimatjournalistikens område. Stor vikt läggs vid det ansvarsutkrävande perspektivet.
Priset delades ut för första gången 2021 och gick då till Alexandra Urisman Otto, reporter på Dagens Nyheter. Förra året fick Malin Crona och Lisa Svensson på SVT:s Uppdrag granskning priset.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni värvar tillbaka redaktionschef Ines Micanovic från SVT20.5.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Efter tre år på SVT återvänder Ines Micanovic till Omni och rollen som redaktionschef. – Ja, det var väl dags att komma hem helt enkelt? Jag läser Omni dagligen och tycker det är häftigt att se hur nyhetstjänsten ständigt utvecklas. Jag vill vara med på det tåget, säger Ines Micanovic.
Aftonbladet värvar Expressenchef – två nya namn till kvällsdesken20.5.2024 07:02:00 CEST | Pressmeddelande
Josefine Karlsson, 31, och Josefin Grunér, 29, blir nya kvällschefer på Aftonbladets breakingdesk. Den dubbla rekryteringen är ett steg mot ett Aftonbladet som ska nå en yngre publik. – När vi nu bygger nästa generations Aftonbladet behöver vi en ny generation av chefer, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef.
Aftonbladet prisar fem hjälteinsatser runt om i Sverige13.5.2024 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Varannan svensk uppger att de blivit mindre benägna att ingripa när de ser andra bli utsatta för brott. Men trots ett hårdare samhällsklimat finns det hjältar. Över 12 000 hjälte-nomineringar har kommit in till Aftonbladets stora satsning Hjälteveckan som inleds i dag.
Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande
Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum