Adform

Opinion: ”2024 kommer att vara testernas och experimentens år för modiga annonsörer”

Dela

Så kommer du ut som vinnare i ett av de största teknikskiftena någonsin inom digital programmatisk marknadsföring, enligt Adforms Sverigechef Ellinor Axell.

Ellinor Axell, Sverigechef på Adform
Ellinor Axell, Sverigechef på Adform Foto: Anna Cervin

Vi befinner oss i en avgörande tidpunkt där vi måste agera på förändringarna som sker i den digitala annonseringsvärlden. Majoriteten av de köpta annonsvisningarna i Sverige har varit i Chrome, vilket inte återspeglar användarnas surfvanor. Detta i sin tur indikerar överrepresentation och snedfördelning av mediainvesteringar. Googles beslut att börja fasa ut tredjepartscookies, något som Safari och Firefox redan har gjort, kommer att bli spiken i kistan för den gamla cookietekniken. Detta påverkar både annonsörers och mediabyråers mediastrategier.

Som Sverigechef på Adform uppmanar jag alla mediaköpare att revidera sina strategier snarast och vara öppna för att bredda sina programmatiska kanalval samt utforska nya format. Rusta er för det nya teknikskiftet så att ni kan optimera era investeringar och säkra upp KPI:er för exempelvis räckvidd och försäljning.

Vi är mitt i ett av de största teknikskiftena någonsin inom digital programmatisk marknadsföring, och det kaos som tredjepartkakan lämnat efter sig. Det är nu progressiva annonsörer har en möjlighet att verkligen testa nya strategier för att komma ut som vinnare på andra sidan. Som annonsör måste du orka engagera dig, vara flexibel och våga testa alternativa tekniska lösningar, kreativa format och alternativa mediekanaler så som Connected TV (CTV). Det är enda sättet du kan säkerställa att dina annonser når rätt publik och genererar önskade resultat.

Vidare handlar det också om att göra strategiskt hållbara val i hela kedjan och värna om hur öppet och ärligt leverantörer och partners agerar. För närvarande granskar EU-kommissionen om Google har missbrukat sin dominerande marknadsposition och favoriserat sina egna annonstjänster. Dessutom misstänks de för att bryta mot utlovade standarder i annonserbjudanden. Enligt en nyligen publicerad artikel av The Wall Street Journal och upptäckt av analysföretaget Adalytics, anklagas YouTube för att vilseleda sina köpare. Det påstås att stora delar av deras kampanjer har körts på tredjepartswebbplatser med dålig kvalitet. Välj en partner som är transparent, som också värnar om dig som kund och agerar bollplank för att hitta bra mätmodeller och nyckel-KPI:er, sprider riskerna och som vågar tänka nytt och utmana gamla sanningar. 

2024 kommer att vara testernas och experimentens år för de modiga annonsörer som vågar se bortom snabba konverteringar idag till förmån för hållbara resultat på lång sikt. Vem vågar och orkar satsa och vem hamnar hopplöst efter?

Ellinor Axell
Sverigechef på Adform


Mina tre råd för att möta det nya teknikskiftet: 

  1. Testa, testa och testa och identifiera nya kanaler som ger nettoräckvid. 
  2. Dyk ner i analysen och använd det du lära dig för att fastställa dina nyckel-KPIer 
  3. Våga offra kortsiktiga konverteringar till förmån för långsiktiga resultat i det nya medialandskapet.

Kontakter

Om oss

Adform är den enda globala, oberoende och helt integrerade annonsplattformen byggd för modern marknadsföring. Dess unika företagsteknik – Adform FLOW – utnyttjar överlägsen användarupplevelse och en skalbar, modulär och öppen arkitektur för att möjliggöra sömlös hantering av hela kampanjens livscykel. Det ger kunder ökad kontroll och transparens i sin annonseringsverksamhet, inklusive ägande av all data från deras kampanjer.
Sedan 2002 har Adform utvecklat teknik för att förbättra samarbetet mellan människa och maskin och leverera förstärkt intelligens, vilket förstärker affärsresultaten för sina kunder runt om i världen. Med mer än 650 anställda världen över gör vi det möjligt för stora varumärken, utgivare och byråer på över 25 marknader att skapa, köpa och sälja digital annonsering i stor skala på alla internetanslutna enheter.

Följ Adform

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Adform

Adform utser medieprofilen Stefan Szczepanski till Sverigechef för att leda tillväxten på den svenska marknaden19.2.2024 07:25:53 CET | Pressmeddelande

Adform, ett ledande globalt adtechföretag, är stolta över att meddela utnämningen av medieprofilen Stefan Szczepanski till deras nya Sverigechef. Med en omfattande erfarenhet på över 13 år inom mediebranschen och en djup förståelse för dess dynamik är Stefan redo att driva Adforms strategiska initiativ och stärka dess position i branschen.

Marknadschefens nyckelroll i AI- och datarevolutionen1.2.2024 12:53:00 CET | Nyheter

I rådande lågkonjunktur står marknadschefer inför en dubbel utmaning: att optimera intäkter samtidigt som de håller kostnaderna nere. Att ständigt anpassa sig, driva transformation och säkerställa tillväxt är fortsatt ett måste. Det kräver tid, mod, kreativitet och förståelse för marknadsavdelningens roll, marknadens behov och teknologins möjligheter. Men de som tar tillfället i akt och vågar satsa när andra håller tillbaka och sparar, kan uppleva dubbel utväxling på sin investering och skaffa sig ett betydande försprång.

Digitala annonsörer - dags att gå med i det nya normala!7.11.2023 07:42:00 CET | Nyheter

Den gamla, cookiebaserade digitala marknadsföringen fungerar inte längre. Räckvidd och frekvensstyrning har kraftigt begränsats och det påverkar effektiviteten av medieinvesteringar negativt. Vi står mitt i ett teknikskifte som kommer att forma den digitala annonseringens framtid - det har många i branschen pratat om sedan ett bra tag tillbaka. Nu, hösten 2023, är det på tiden att hoppa på framtidståget och dra nytta av en framtidssäkrad lösning. Det tycker i alla fall Adform och Schibsted som har haft ett strategiskt samarbete kring detta sedan förra hösten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye