Hyresgästföreningen  Region Norra Skåne

Klar förhandling med Ängelholmshem: Yrkade på 11 – hamnade på mindre än hälften

Hyresgästföreningen och Ängelholmshem har kommit överens om hyreshöjningar för de kommande två åren. Från 1 januari 2024 höjs varmhyrorna med 4,98 procent och från den 1 januari 2025 med 4,62 procent. Kallhyrorna höjs med 3,48 procent från 1 januari 2024 och med 3,12 procent från den 1 januari 2025.

Jens Svensson, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne
Jens Svensson, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne Foto: Marie Walther

Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag kommit med historiskt höga hyreskrav, vissa på 12 procent eller mer. Ängelholmshem ville först höja hyran med 11 procent. Efter utmanande men konstruktiva förhandlingar är det klart att Hyresgästföreningen och Ängelholmshem nått en överenskommelse om hyrorna för 2024 och 2025.

– Att skriva en överenskommelse på så pass hög nivå historiskt sett är inte roligt. Vi är medvetna att det blir en tung smäll för många hyresgäster. Utifrån de förutsättningar både hyresgästerna och Ängelholmshem har så har vi ändå kunnat enas om en hyresjustering. Vi har pressat ner höjningen så mycket som vi bara kunnat. Omvärldsläget är fortfarande utmanande och kommer vara så en tid framöver, säger Karl Mikael Jensen, förhandlare Hyresgästföreningen region Norra Skåne.

– En tvåårig uppgörelse skapar en viktig framförhållning för hyresgästerna när det gäller kommande boendekostnader, säger Jens Svensson, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Parterna har i denna förhandling beaktat den partsgemensamma nationella överenskommelsen som ska utgöra grund för de årliga förhandlingarna.

Pressjour Norra SkåneHyresgästföreningen Norra Skåne

Norra Skåne omfattar kommunerna Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Kävlinge, Svalöv, Eslöv, Hörby, Höör, Hässleholm, Kristianstad, Bromölla, Östra Göinge, Osby, Halmstad, Laholm, Falkenberg, Hylte och Nordvästskåne.

Tel:010- 45 91700press.norraskane@hyresgastforeningen.se

Jens Svensson, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne
Ladda ned bild
Karl-Mikael Jensen, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne
Ladda ned bild

Följ Hyresgästföreningen Region Norra Skåne

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Norra Skåne

Klar förhandling: Ny hyra för Svalövbostäders hyresgäster9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget Svalövsbostäder har enats om en ny hyresöverenskommelse för närmare 1080 lägenheter i Svalöv. Från och med 1 mars 2024 höjer Svalövsbostäder hyrorna med 5,25 procent för varmhyror samt 3,5 procent för kallhyror. Bostadsbolaget ville först höja hyran med 7,9 procent. Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag kommit med historiskt höga hyreskrav, vissa på 12 procent eller mer.