Bostadspriserna fortsatte ned i december – men i år vänder de upp igen

Bostadspriserna föll med 1,5 procent i december i Sverige som helhet. Därmed har bostadspriserna fallit fyra månader i rad. Lägenhetspriserna föll med 1,7 procent och villapriserna med 1,4 procent. Med beaktande av bland annat säsongspåverkan, indikerar trenden fortsatt fallande priser på både lägenheter och villor. Sedan bostadspriserna stod som högst våren 2022 har de fallit med sammanlagt 16 procent; lägenhetspriserna med knappt 12 procent och villapriserna med drygt 18 procent. Summeras prisfallet för helåret 2023 så stannande det dock vid måttliga 0,8 procent tack vare en stark vår. Med hänsyn tagen till inflationen får man emellertid gå tillbaka ända till 2015 för att hitta lika låga reala priser på lägenheter och till 2016 för villor. Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för december.

Bostadspriserna föll med 1,5 procent i december i Sverige som helhet

– December var den fjärde månaden i rad med fallande bostadspriser och trenden indikerar fortsatt fallande bostadspriser, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

Måttligt bostadsprisfall sett till helåret 2023 …

Summeras prisfallet för helåret 2023 så stannande prisnedgången på bostäderna totalt sett vid måttliga 0,8 procent tack vare en stark vår. Under året steg lägenhetspriserna med 2,0 procent medan villapriserna föll med 2,1 procent.

– Med tanke på de fortsatt stora ränteuppgångarna och den höga inflationen får man nog ändå säga att bostadspriserna i Sverige har uppvisat stor motståndskraft sett till helåret 2023. De senaste fyra månadernas prisfall vägs nästan upp av prisuppgångarna under våren, säger Robert Boije.

… men stora prisfall sedan toppnoteringarna våren 2022

Sedan bostadspriserna stod som högst förra våren 2022 har de fallit med sammanlagt 16 procent; lägenhetspriserna med knappt 12 procent och villapriserna med drygt 18 procent.

– Vi har sedan våren 2022 spått att priserna ska falla med runt 20 procent innan vi når botten. På villasidan är vi nästan där men det är en bit kvar på lägenhetssidan. Många bostadsrättsföreningar kommer att behöva höja sina månadsavgifter relativt mycket framöver och det vore konstigt om det inte kommer att återspeglas i en fortsatt prispress i närtid, säger Robert Boije.

Stora reala förmögenhetsförluster i bostäder för många bostadsägare

Med hänsyn tagen inte bara till det nominella prisfallet på bostäder sedan förra vårens toppnoteringar utan även till den höga inflationen får man nu gå tillbaka ända till 2015 för att hitta lika låga reala priser på lägenheter och till 2016 för villor. På villasidan är det reala prisfallet sedan våren 2022 nu uppe i runt 30 procent – i nivå med 1990-talskrisen.

– Det har pratats mycket om de stora förmögenheter många bostadsägare har gjort sig på bostadsmarknaden. De som köpte sin lägenhet 2015 eller villa 2016 har i och med prisfallen sedan förra våren och med hänsyn tagen till den höga inflationen dock inte haft någon real prisuppgång alls på sina bostäder sedan dess. För de som i stället köpte på pristoppen våren 2022 har det nominella prisfallet i kombination med den höga inflationen medfört stora reala förmögenhetsförluster som kommer att ta tid att hämta igen, säger Robert Boije.

Nytt år – och stigande bostadspriser

– I vår senaste prognos över bostadsmarknaden spådde vi att bostadspriserna kommer att stiga med runt 2 procent i år och sedan med omkring 5 procent vardera de därpå följande två åren. Den prognosen byggde på att Riksbanken har höjt klart styrräntan och kommer att sänka den flera gånger under det andra halvåret i år. Vi ser i dagsläget inga starka skäl att ändra den bedömningen, säger Robert Boije.

För prisförändringar i Sverige som helhet och i de olika regionerna – se tabell- och diagrambilaga i bifogat pressmeddelande.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och mäklarguiden Hittamäklare är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 288 000 och 571 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2023). SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.sefacebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank

Bostadsägarnas besked till Riksbanken: ”Sänk räntan i maj”7.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

8 av 10 bostadsägare anser att Riksbanken bör sänka räntan redan i maj. Av dem anger dock endast 16 procent att de bör göra det för att räntekostnaderna blivit för höga. De främsta skälen anges i stället vara oro för fördjupad lågkonjunktur och att inflationsmålet har nåtts. Samtidigt som oron för höga räntekostnader verkar vara begränsad, uppger relativt många hushåll att de kommer att behöva använda sparmedel till räntebetalningarna i sommar. På frågan vad de skulle göra vid en räntesänkning svarar de flesta att de skulle spara pengarna.

Varannan förälder tvivlar på sina barns möjligheter att på egen hand kunna köpa bostad före 303.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hälften av föräldrarna med barn under 18 år tror inte att deras barn kommer att kunna ta sig in på bostadsmarknaden före de fyller 30, utan ekonomisk hjälp, visar en ny barnfamiljsundersökning från SBAB. Enligt undersökningen sparar föräldrarna uppskattningsvis i snitt 680 kronor per månad och barn. Men sparandet är ojämnt fördelat. Var tionde förälder uppger att de inte sparar något alls. Detta reser oro för ökande klyftor mellan dem som har tillgång till föräldrarnas ekonomiska stöd och dem som inte har det.

Bostadspriserna upp på bred front i april2.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bostadspriserna steg med 1,7 procent i april i Sverige som helhet. Därmed har bostadspriserna stigit fyra månader i rad och med sammanlagt 5,8 procent sedan årsskiftet. Lägenhetspriserna steg med 1,2 procent och villapriserna med 1,9 procent, vilket är mer än normalt för säsongen – särskilt för lägenheterna. Den beräknade säsongsjusterade trenden uppvisar nu en tydlig uppgång. Med reservation för att trendberäkningar är osäkra indikerar trendberäkningen nu en prisuppgång på omkring 6 procent under hela 2024 om trenden består. Det ligger lite över SBAB:s senaste prognos på 4 procent. Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för april.

Sänkta räntor – men måttlig prisuppgång på bostäder26.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2024 växer svensk ekonomi åter igen men arbetslösheten ökar till 8,4 procent. Inflationsmålet är i hamn och styrräntan sänks med 1,25 procentenheter, även om den exakta tajmingen för sänkningarna under året är osäker. Stigande realinkomster bidrar till att hushållens konsumtion ökar med 1,5 procent. Antalet påbörjade nya bostäder faller till låga 20 000. Trots sänkta bolåneräntor stiger bostadspriserna med måttliga 4 procent. Detta är några av slutsatserna i prognosen för 2024 i årets andra nummer av Bomarknadsnytt som publiceras i dag.

3-månaders listräntan är nu under 5%24.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB sänker listräntorna för bolån med bindningstider på 3 månader och 1 år med 0,10 procentenheter respektive 0,05 procentenheter. Det ger en listränta på 4,92 procent för lån med 3-månaders bindningstid (rörliga bolån). Samtidigt höjs räntorna för lån med bindningstider på 2 år och längre. Räntejusteringarna är framför allt en anpassning till marknadsräntornas rörelser, vilka påverkar bankens upplåningskostnader. Förändringarna träder i kraft idag onsdag den 24 april.