Kommentar med anledning av Riksrevisionens granskning av SOS Alarm
SOS Alarm välkomnar Riksrevisionens granskning av 112-tjänstens effektivitet. Redan hösten 2022 initierade bolaget ett omfattande förändringsarbete – en satsning som under året gett goda resultat gällande svarstider, medarbetarnöjdhet och kompetensförsörjning.

Pandemin skapade på flera sätt stora påfrestningar på SOS Alarm, bland annat vad gäller svarstider, personalomsättning och sjukfrånvaro. Samtalsvolymen till nödnumret 112 ökade, samtidigt som restriktionerna gjorde det svårare att utbilda operatörer. Sammantaget påverkades verksamheten negativt under en längre tid.
– Sedan hösten 2022 har vår främsta prioritet varit att minska svarstiderna, stärka redundansen och förbättra arbetsmiljön. Vi kan nu med stolthet säga att vi lyckats vända den tidigare negativa utvecklingen, kommenterar Madeleine Raukas, vd SOS Alarm.
Hon framhåller att flera åtgärder vidtagits:
– Förbättringarna har kunnat ske tack vare ett intensifierat och målstyrt förbättringsarbete med fokus på att nå målet om en medelsvarstid på åtta sekunder, en minskad personalomsättning och en bättre arbetssituation. Riksrevisionens slutsatser bekräftar således den analys vi själva gjorde förra året, fortsätter Madeleine Raukas.
De senaste tre månaderna har SOS Alarm nått svarstidsmålet om åtta sekunder på nödnumret 112. Bolaget har rekryterat över 350 nya medarbetare och satsar utöver det på befintliga medarbetare genom stärkt ledarskap för att skapa en långsiktigt hållbar organisation där medarbetarna stannar en längre tid.
Personalomsättningen har minskat med 8,2 procentenheter de senaste tolv månaderna. I den regelbundna medarbetarundersökning som SOS Alarm gör har vi under året sett en kraftig uppgång i medarbetarnöjdhet och att hela 97 procent är stolta över att arbeta på SOS Alarm. Sedan tidigare visar också de mätningar bolaget gör att allmänheten har ett mycket högt och stabilt förtroende för SOS Alarm.
Medie- och pressförfrågningar hänvisas till presstjänsten som nås via 08-205 307 eller e-post press@sosalarm.se
Kontakter
PresskontaktSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.seSOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.
Säkerhetsarbetet inför Eurovision i Malmö tilldelas SOS Alarms 112-pris11.2.2025 15:21:56 CET | Pressmeddelande
2025 års 112-pris tilldelas Malmö stad, Polisen i Malmö och Sveriges Television för säkerhetsarbetet inför Eurovision Song Contest i maj 2024.
Påminnelse om pressinbjudan till 112-dagen 202510.2.2025 10:18:22 CET | Pressmeddelande
Välkommen till årets 112-dag där frågor om beredskap och samarbete under kris kommer att diskuteras.
Pressinbjudan till 112-dagen 20253.2.2025 09:59:08 CET | Pressmeddelande
Temat för årets upplaga av 112-dagen är Är Sverige redo för kris? Det militära och civila i Sverige försvaret står inför den största upprustningen i modern tid. För att uppnå ökad motståndskraft krävs nya arbetsmetoder och närmare samarbeten mellan det offentliga och civila samhällets aktörer. Hur ser Sveriges förmåga att hantera stora utmaningar, från samhällsstörningar till höjd beredskap och krig, ut? Är vi förberedda för att hantera det oväntade och hur kan myndigheter och näringsliv arbeta tillsammans för att möta nya hot?
Historiskt korta svarstider på nödnumret 11214.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nödnumret 112 har under 2024 haft en medelsvarstid på 6,6 sekunder - de lägsta svarstiderna på 12 år. Det är första gången under samma tidsperiod som målet om en svarstid på 8 sekunder uppnås.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum